VPRA

Procesbegeleiding naam en huisstijl Lodewijk College

Samen de identiteit bepalen en vertalen

Opdrachtgever

Lodewijk College


Vraag

Het aantal leerlingen van het voortgezet onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen loopt terug. In 2017 werd een Taskforce in het leven geroepen die zich boog over deze ontwikkeling. Zij gaven twee concrete adviezen. Een daarvan was een institutionele fusie van de Terneuzense scholen het Zeldenrust-Steelant en De Rede. Bij een nieuwe school hoort een naam en bijpassende huisstijl. Het projectteam Nieuwe School Terneuzen benaderde Lievens Communicatie om het proces hiervan te begeleiden.

 

 


Aanpak

We stelden voor om te starten met een meedenksessie met medewerkers, leerlingen, ouders en bestuursleden van beide locaties. Zij kennen namelijk als geen ander hun organisatie! Samen met ontwerpbureau 10uur begeleidden we de sessie en verzamelden we de karaktereigenschappen, kleuren en namen die volgens de deelnemers pasten bij de identiteit van de nieuwe school. De naam die uit de sessie volgde, was Lodewijk College. Onze partner 10uur ging in de zomervakantie aan de slag met het uitwerken van de huisstijl en huisstijldragers. De bekendmaking van de naam en huisstijl vond plaats op 20 augustus 2018, de eerste dag van het schooljaar 2018-2019. Wij maakten een communicatiewerkplan voor die dag, adviseerden over de invulling van het programma en schreven verschillende teksten. Speciaal voor deze dag kwam de in Sluiskil geboren Lodewijk van den Berg over. Hij is de eerste astronaut die in Nederland is geboren en deed in de ruimte onderzoek naar het kweken van kristallen. Zijn aanwezigheid maakte het een onvergetelijke start van het eerste schooljaar van het Lodewijk College!

 

 

Bijzonder

We werkten vanaf de start nauw samen met ontwerpbureau 10uur. Doordat zij al vroeg waren betrokken, wisten zij van de hoed en de rand en hadden we vaak aan een half woord genoeg. Hierdoor maakten zij een sterke vertaalslag van naam en identiteit naar een passende huisstijl.

 

Betrokken