Reizen door Zeeland

Ik werkte de afgelopen maanden onder andere voor Windpark Achtmaal, een project van BayWa r.e. in West-Brabant, en het project Reizen door Zeeland. Onder deze naam ontwikkelen Provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten een nieuw vervoersysteem. Het huidige ov-systeem met vaste buslijnen wordt vanaf 2025 een flexibel systeem met meer vervoer op aanvraag. Er gaat veel veranderen. Daarom proberen we als communicatie-experts alle stakeholders, zoals reizigers, dorpsraden en scholen, zo goed mogelijk mee te nemen.

Goede oefening

De afgelopen maanden leerde ik dat communicatie absoluut geen magische formule is. Iedereen heeft bijvoorbeeld bepaalde denkbeelden over klimaatverandering en windenergie op land. Als communicatiedeskundige kun je niet zomaar iemands denkbeelden veranderen, al zou je dat willen. Niemand zit te wachten op een windmolen in zijn of haar achtertuin en dat is begrijpelijk. Wat ik daarom probeer te doen als communicatie-expert, is mij inleven in de doelgroep. Waar zou ik me zorgen over maken, belangrijk vinden en welke informatie zou ik nodig hebben?

Beter beleid door kritische vragen

Ik denk dat wij als communicatieadviseurs ook een cruciale rol spelen in het versterken van beleid of projecten. De afgelopen maanden probeerde ik als communicatieadviseur bijvoorbeeld te begrijpen hoe het nieuwe vervoerssysteem er in Zeeland precies uit gaat zien. Hoe boekt en betaalt een reiziger zijn reis straks? Komen er extra haltes en waar komen die? Hoeveel reizigers moeten anders reizen als een buslijn verdwijnt? Ik merkte dat beleid beter doordacht wordt, als wij deze vragen stellen aan beleidsmakers.

Communicatie onderschat

Voordat ik begon, onderschatte ik hoe complex communicatie is. Je hebt te maken met veel stakeholders met tegengestelde belangen. Je moet de boodschap afstemmen op verschillende doelgroepen met verschillende denkbeelden, behoeften en gedrag. Je houdt rekening met de organisatiecultuur en -structuur van de opdrachtgever. Daarnaast voelen veel mensen verandering vaak als een verlies. En tegen verlies hebben mensen nu eenmaal een natuurlijke aversie. Dat maakt dat de weerstand soms fel is. Communicatie is dus écht een ambacht.

Werken bij Lievens: aanrader hoor!

Bij Lievens krijg ik de kans om het ambacht snel onder de knie te krijgen. Wat ik erg fijn vind, is dat er op kantoor een ontspannen sfeer is. Het voelt als een warm bad. Ik vind het fijn dat er amper hiërarchie is: er is een open sfeer en iedereen wordt om inbreng gevraagd én die inbreng wordt gewaardeerd. Binnenkort komen er weer nieuwe vacatures online, dus ik kan iedereen aanraden om zich daar eens in te verdiepen! 😉

 

Wat ik probeer te doen als communicatie-expert, is mij inleven in de doelgroep. Waar zou ik me zorgen over maken, belangrijk vinden en welke informatie zou ik nodig hebben?