2021 met vuurwerk geschreven.

(T)huiswerk

Inmiddels is 2021 in volle gang. Al onze collega’s werken goed geïnstalleerd vanaf hun thuiswerkplekken en ook onze klanten werken grotendeels vanuit huis. Werd er vroeger bij grote organisaties nogal eens argwanend gekeken naar collega’s die vaak thuiswerkten; het is inmiddels duidelijk dat er ook vanuit huis bergen werk verzet kunnen worden. De interne communicatie is in veel organisaties wel sterk veranderd. Je loopt niet meer langs bij een collega. Er zijn geen praatjes meer bij de koffieautomaat of aan de lunchtafel. Daarom is het belangrijk om momenten te creëren om toch goed naar elkaar te kunnen luisteren en aandacht te geven. Alleen dan hou je de betrokkenheid van collega’s hoog. Natuurlijk verlangen we allemaal weer naar de vrijheid en ruimte om elkaar in real-life te zien. Toch verwachten we dat het thuiswerken populair blijft. Vergaderingen en informatiesessies moeten we dus ook digitaal blijven aanbieden. Meer weten over organisatieveranderingen op afstand, collega Mirjam schreef hierover een verdiepingsartikel.

Zoom zoom zoom

De coronacrisis zorgde voor een grote stap in de digitalisering. Of het nu jong of oud is: iedereen kent inmiddels de digitale mogelijkheden. Op communicatiegebied maken we hiervan natuurlijk dankbaar gebruik. We hebben ondertussen talloze online medewerkerssessies, inloopavonden en bijpraatmomenten succesvol georganiseerd voor onze klanten. En natuurlijk gezorgd dat alle intranetten, websites en social mediakanalen volop benut werden. Ook als de coronamaatregelen straks versoepelen, voorzien we dat organisaties in participatietrajecten vaker voor online sessies kiezen. Of in ieder geval een combinatie van online en fysiek. Het scheelt bezoekers reistijd, je kan het eenvoudig opnemen en terugkijken en je geeft zo’n sessie eenvoudig een interactief tintje. Aan communicatieadviseurs de taak om dat te faciliteren. We hebben er alweer een aantal georganiseerd, onder andere voor Waterpark Veerse Meer en Nieuwe Sluis Terneuzen.

Meten = weten

Technologie ontwikkelt zich, en snel! We moeten dat nog meer gaan omarmen. Want wat is er veel mogelijk: van non-stop reputatiemonitoring tot chatbots en van met data geschreven artikelen tot het inzichtelijk maken van issues, stakeholders en de veranderingen in de omgeving. Allemaal tools om je communicatie te versterken, versnellen én meetbaar te maken. En dat meetbaar maken, is meer dan ooit belangrijk. Accountability is al jaren een belangrijke trend in de communicatiewereld, zeker nu met de explosieve groei van data. We kunnen met data onze meerwaarde aantonen en doelen verscherpen. Data-driven adviseren gaat dus zeker groeien in 2021.

Ieder zijn mening

Meer dan ooit lijkt de samenleving uit meerdere kampen te bestaan (polarisatie). Iedereen heeft een mening en deelt die. En door de digitalisering is het bereik van de roepende voor- en tegenstanders groot. Hoe krijg je het voor elkaar dat een verdeelde samenleving samen voor hetzelfde doel gaat? Dat blijft ook voor dit jaar een belangrijke taak van communicatieadviseurs. We schreven hierover al eerder een verdiepend artikel.

Voelsprieten

Communicatieadviseurs hebben een goede antenne voor alle ontwikkelingen in de wereld. We helpen organisaties graag door te analyseren welke trends en ontwikkelingen invloed hebben. En hoe organisaties betrouwbaar kunnen blijven door daarop in te spelen en goed te luisteren, om zo vertrouwen te ontvangen van hun stakeholders. Dit is niet nieuw, maar is door digitalisering en de steeds vaker verdeelde samenleving wel extra belangrijk.

We staan voor u klaar!
Bovenstaande trends zijn belangrijk voor ons vakgebied in 2021. Vol enthousiasme zijn wij weer aan de slag met alle communicatieactiviteiten voor onze nieuwe en bestaande opdrachtgevers. En laten we hopen dat de belangrijkste ontwikkeling van dit jaar gaat zijn dat we corona snel onder controle hebben en weer volop kunnen genieten van onze vrijheid!