Het ZIP is de uitwerking van het Nationaal Isolatieprogramma (NIP). In Zeeland wordt de komende drie jaar zo’n vijftien miljoen euro subsidie verdeeld. Deze zomer is de subsidie in de twaalf deelnemende Zeeuwse gemeenten beschikbaar. Alle eigenaren van een woning met een definitief energielabel D, E, F, G of kunnen de subsidie aanvragen. In tegenstelling tot andere duurzaamheidssubsidies wordt de isolatiesubsidie ook toegekend als je doe-het-zelver bent en aan de voorwaarden voldoet.

Heldere uitleg

Heldere communicatie is belangrijk. Lang niet elke huiseigenaar weet welk energielabel zijn huis heeft en wat bijvoorbeeld ongeïsoleerde bouwdelen zijn. Daarnaast willen veel eigenaren wel isoleren, maar weten ze niet waar ze moeten beginnen. Wilmer: “Het zou jammer zijn als huiseigenaren afhaken omdat ze de voorwaarden niet goed snappen. We hebben daarom een heldere brief geschreven waarin we de voorwaarden uitleggen. Ook verwijzen we naar de gratis isolatieadviseurs mochten mensen niet weten waar ze moeten beginnen. De gemeenten versturen deze brieven binnenkort aan de eigenaren van slecht geïsoleerd huizen.”

Van brief tot bouwmarkt

Naast deze brief zijn er nog meer communicatiekanalen die gebruikt kunnen worden. Wilmer: “We hebben onszelf de vraag gesteld hoe we de mensen die plannen hebben om te verhuizen en te verbouwen kunnen bereiken. Zij doen toch al aanpassingen aan hun huis. Deze mensen gaan vaak langs bij een makelaar, notaris, hypotheekadviseur of bouwmarkt en nemen soms een bouwbedrijf in de hand. We hebben daarom geadviseerd om onder andere flyers, posters, en kant- en klare sociale mediaberichten te ontwikkelen. Deze bedrijven kunnen die communicatiemiddelen inzetten richting hun eigen klanten.”

Communicatiemiddelen versterken elkaar

Wilmer: “Om dezelfde woningeigenaren ook online te bereiken, hebben we tenslotte ook Google Ads en advertenties op Funda geadviseerd. De doelgroep van de isolatiesubsidie wordt zo op meerdere manieren bereikt. De verschillende communicatiemiddelen versterken elkaar. Onze communicatie draagt op die manier bij aan het doel om 50.000 woningen in Zeeland te isoleren.”