Gors biedt zorg en ondersteuning aan meer dan 1000 volwassenen en kinderen met (niet-aangeboren) hersenletsel, een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Dat gebeurt bij de mensen thuis en op verschillende locaties in Zeeland.

Vraag

Help ons het communicatiebeleid op te stellen. Dat was de vraag van de communicatieadviseurs van Gors. Het organisatiebeleid was namelijk nog niet door vertaald naar een strategisch communicatieplan. Hierdoor lieten de communicatieadviseurs zich makkelijk verleiden tot de waan van de dag. Een andere belangrijke ontwikkeling: Gors heeft het voornemen om te fuseren met een andere zorgorganisatie. Werken met een klein communicatieteam in een veranderende organisatie met zelfverantwoordelijke teams vraagt om een scherpe focus; hoe kunnen we met communicatie het verschil maken?

Onze aanpak

In een aantal gesprekken met de communicatieadviseurs van Gors, vulden we het Strategisch Communicatie Frame. Het frame is een praktisch model dat helpt om relatief snel tot een logische en concrete communicatiestrategie te komen. We vulden het frame echt samen met de communicatieadviseurs in. Zij zijn tenslotte diegenen die er mee aan de slag gaan! Als extern adviseur begeleiden we dat proces door de juiste vragen te stellen en met een helicopterview naar de organisatie en communicatiefunctie te kijken.”

Uit de gesprekken kwamen drie kernopdrachten: het versterken van de zelfverantwoordelijke teams, inzetten op employer branding en bijdragen aan een succesvol fusietraject. Tenslotte presenteerden we deze communicatieambitie en bijbehorende strategie aan het management. Een mooie afronding van het traject!

Het resultaat

Een strategisch communicatieplan op één A3. Voor het communicatieteam van Gors een belangrijke leidraad. Het is voor hen ook de perfecte tool om regelmatig met het management en andere belangrijke stakeholders het gesprek aan te gaan. Doen we nog de juiste dingen? Waar ligt de communicatiebehoefte? Daarmee wordt de strategische positie van communicatie binnen Gors nog verder versterkt.

Het was heel prettig samenwerken met Lievens. Met de juiste vragen hielden ze ons iedere keer weer scherp. Door het invullen van het Strategisch Communicatie Frame zijn we meer gefocust. Want we kunnen niet alles tegelijk goed doen. We werken meer planmatig en gestructureerd, op basis van organisatiedoelstellingen en de wensen van de organisatie. En het geeft duidelijkheid over de positie van communicatie en wat we van elkaar mogen verwachten. Een aanrader!
Robbin Gilijamse PR & Communicatieadviseur bij Gors
Volgende case

Van nulmeting naar uitgebreid communicatietraject

Juvent