Structuur aan werkdag
De komst van Bolwerk heeft als doel om de communicatie binnen de organisatie efficiënter te maken. Dit volledig nieuwe intranet wordt als primaire communicatietool ingezet om de collega’s onderling te verbinden. Danielle: “Bolwerk is voor alle medewerkers dé digitale start van de werkdag. Het platform is heel gebruiksvriendelijk. Zo vind je er allerlei handige informatie over de organisatie en nieuwsberichten. Ook kunnen collega’s, waar en wanneer ze willen, met elkaar communiceren en kennisdelen. Dat is bijvoorbeeld bij projecten handig. Je kunt op het platform discussiëren of vragen stellen in een groep of onder een nieuwsbericht. Dat kan een project nét dat stapje verder brengen of duidelijkheid scheppen bij organisatienieuws. Bolwerk is beschikbaar op desktop en als een mobiele app. Handig ook voor de thuiswerkers!”
Verandering is niet makkelijk, wel goed!
“Het nieuwe platform betekent ook een nieuwe manier van werken. En dat is altijd even wennen! Om het intranet succesvol te lanceren, staken we veel moeite in goede en tijdige communicatie over de komst en het gebruik van Bolwerk. We hebben stap voor stap uitgelegd wat de medewerkers konden verwachten en hoe Bolwerk werkt,” vertelt Danielle. “Regelmatig updates geven, de voordelen op een rij zetten, maar ook zorgen voor goed naslagwerk, zoals een handleiding. Zo kunnen collega’s alle informatie opzoeken op een moment dat voor hen uitkomt.”
Collega’s kregen een stem
Om het intranet een nieuwe identiteit te geven, kreeg het een eigen naam. Danielle legt uit hoe dat ging: “Alle medewerkers stemden op een lijst met verschillende namen. De uiteindelijke keuze viel op Bolwerk. Heel toepasselijk, want een bolwerk staat niet alleen voor de karakteristieke hoeken rondom een vestingstad. Het staat ook voor de plaats waar een organisatie of groep sterk staat. En zo kreeg Hulst dus een extra, figuurlijk Bolwerk erbij. En die symboliek valt goed in de smaak! Wat mij betreft omdat de collega’s zélf meedachten. Het werd zo direct ‘eigen’ gemaakt.”