Nieuw én vertrouwd

Susanne: “Na een aantal jaar ‘freewheelen’ in het buitenland, ben ik na vijf jaar opnieuw bij Lievens gaan werken. Het voelde daarom heel vertrouwd om het kantoor binnen te stappen. Ik dacht wel bij mezelf: “Goh, waar zijn de afgelopen jaren gebleven? Hier zit ik dan weer achter mijn bureau. Net als vijf jaar geleden. Alsof er niets veranderd is.” Dat laatste is natuurlijk niet zo, want Lievens heeft, net als ik, zeker niet stilgestaan de afgelopen jaren!

Lotte: “Voor mij was alles nieuw. Ik kende Lievens alleen van een samenwerking bij mijn vorige werkgever. Ik heb twee hele leuke sollicitatiegesprekken gevoerd, die totaal niet aanvoelden als sollicitatiegesprekken, maar juist als goede gesprekken over het communicatievak. Dat was voor mij een belangrijke reden om de knoop door te hakken en mijn vorige baan op te zeggen. Een behoorlijke omschakeling; van communicatieadviseur binnen een organisatie naar een communicatiebureau.”

Goed voorbereid

Susanne: “Vanaf dag één voel ik me ontzettend welkom. Naast alle praktische zaken zoals sleutels en een laptop, stond er een kaart en een plant op mijn bureau te wachten. In mijn mailbox en op het intranet vond ik al berichtjes van collega’s om me welkom te heten. Ik werd door iedereen écht verwacht. We begonnen met een kop koffie waarbij mijn teamleider Mirjam het inwerkschema voor de eerste weken toelichtte. Wat ik verder heel prettig vond, was dat ik vrijwel direct zelfstandig aan de slag kon met een afgebakend project. Ik kon me dus meteen nuttig maken!”

Lotte: “Hoe fijn was het om al in de week voordat ik begon, een mail te krijgen van mijn teamleider Cora. “Maandag is het zover, je eerste dag bij Lievens!” Met daarin informatie over hoe laat ik verwacht werd en wat we die eerste dag zouden doen. Het gaf me het gevoel dat ze goed voorbereid waren. Zelfs op Instagram werd mijn komst al aangekondigd. Die post deelde ik natuurlijk trots via mijn eigen account. En zo ben je al ambassadeur voordat je überhaupt gestart bent. Eenmaal begonnen kreeg ik net zoals Susanne de tijd om kennis te maken met alle collega’s. Mijn collega Kim is mijn buddy; bij haar kan ik met al mijn vragen terecht. En omdat een deel van de collega’s gedetacheerd zit en weinig op kantoor is, gingen Susanne en ik samen op roadtrip langs die collega’s. Vonden zij ook leuk!”

Postieve ervaring

Susanne: “Mijn belangrijkste advies aan andere organisaties: zorg dat een nieuwe collega zich welkom voelt. Bij Lievens doen ze dat heel goed, maar ik heb dat ook wel eens anders meegemaakt. Een gemiste kans qua communicatie. Want wat vertel je dan als je mensen in je omgeving vragen hoe je nieuwe baan bevalt? Daar kunnen wij gelukkig heel positief over zijn!”

Meer weten over een succesvol onboardingsprogramma? Effectory schreef er een goede blog over.