Anneloes Lockefeer - Lievens

Op vrijwel alle plekken waar ik de afgelopen twintig jaar werkte, vond ik snel mijn draai. Mijn tijdelijke collega’s werden echte collega’s. Maar hoe leuk en leerzaam een detachering ook was, ik vond het altijd prima weer afscheid te nemen. Je stelt je daar immers op in! Gedetacheerd werken kan heel pittig zijn. Er wordt veel en snel iets van je verwacht. Mijn ervaring is dat organisaties niet altijd goed voorbereid zijn op je komst. Soms weten collega’s niet dat je er bent of wat je komt doen. Daarom zeven tips uit de praktijk (in volgorde van belangrijkheid).

1. Zorg dat praktische zaken op orde zijn

Ik heb meegemaakt dat het weken duurde voor ik toegang had tot het netwerk van de organisatie. Zonde van de tijd. Dus zorg dat het contract getekend is, een werkplek ingericht, een e-mailaccount geregeld en een toegangspas beschikbaar. Spreek van tevoren af of de interimmer zelf een laptop of telefoon moet meenemen en wat ervoor nodig is om deze compatibel te maken met de systemen van de organisatie. Zo zorg je ervoor dat de interimkracht vanaf dag één écht mee kan draaien.

2. Plan kennismakingsgesprekken in

Een nieuwe vaste medewerker krijgt een paar maanden de tijd om zich in te werken. Van een interimmer wordt verwacht dat dat binnen no-time gebeurd is. Plan daarom kennismakingsgesprekken in met sleutelfiguren uit de organisatie: van de receptioniste tot de voorzitter van de raad van bestuur. Zo zijn interimmers snel op de hoogte van wat er speelt en hoe de organisatie in elkaar zit.

3. Zorg voor inwerkdocumenten

Wat voor medewerkers vanzelfsprekend is, is onbekend voor een interimmer. Zorg daarom voor het jaarverslag, het afdelingsplan of de projectplannen, zodat je interimkracht zicht krijgt op de belangrijkste zaken die spelen.

4. Informeer de organisatie over de komst van de interimkracht

Wie heb je ingehuurd en waarom? Door dat te delen met de organisatie wordt de drempel om die onbekende kracht aan te spreken, een stuk kleiner. Een kort (persoonlijk) bericht op intranet is voldoende.

5. Spreek wederzijdse verwachtingen uit

Soms gaat de aanstelling van een gedetacheerde razendsnel. Bespreek daarom direct op de eerste werkdag de wederzijdse verwachtingen. Wat verwacht de organisatie, wat moet er na afloop liggen? En hoe zie je voor je dat de interimmer te werk gaat? Maar ook: hoe wil de interimmer graag werken? Door dit open gesprek kun je als interimmer direct gericht aan de slag.

6. Zie een interimkracht als een echte collega

Als interimmer wil je graag het verschil maken en zet je je in om van je opdracht een succes te maken. Hoe beter de aansluiting bij de organisatie, hoe groter de kans op succes. Nodig dus je interimmer uit voor de teambuildingsessie of het zomeruitje, geef ze ook die attentie of dat kerstpakket. Investeer in de relatie, ook al is iemand er maar tijdelijk.

7. Regel een eventuele verlenging op tijd

Soms ligt de eindtijd van de tijdelijke aanstelling vast. Vaak wordt het toch langer dan verwacht. Op tijd regelen van een verlenging voorkomt teleurstelling. Het kan immers zomaar zo zijn dat de volgende opdracht ergens anders al klaarligt.