VPRA

Bewustwordingscampagne nieuwe zorgvisie

Samenwerken aan kwaliteit van leven

Opdrachtgever

Zorgstroom


Vraag

Hoe bereik je dat de nieuwe visie op ouderenzorg gemeengoed wordt onder medewerkers, vrijwilligers, mantelzorgers, cliënten en hun netwerken? Met die vraag kwam Zorgstroom bij Lievens Communicatie. De Zeeuwse zorginstelling was, onder de paraplu van het overheidsprogramma ‘Waardigheid en trots’, al een tijd intern hard aan het werk om de kwaliteit van leven van hun bewoners te verhogen. Nu was het tijd om over de veranderingen in de ouderenzorg bij Zorgstroom in gesprek te gaan met alle belanghebbenden. Zodat er echt samengewerkt kan worden aan het verbeteren van de kwaliteit van leven in de ouderenzorg.

 


“Lievens Communicatie heeft de essentie van ons project om weten te zetten in een communicatiestrategie die echt bij Zorgstroom past. We waren heel blij met de ondersteuning van Cora en Nicolette.”

Suzanne Toorop Projectleider ‘Uw leven, Samen zorgen’

Aanpak

Samen met de communicatiewerkgroep van Zorgstroom brainstormde Lievens Communicatie over het eigene van Zorgstroom, de veranderingen in de intramurale zorg en de kwaliteit van leven van de bewoners. Zo ontwikkelden we, samen met vormgevingsbureau 10uur, de campagne ‘Uw leven, Samen zorgen’. Een campagne waarin de cliënt en diens wensen en behoeften voor een goed leven, met die mensen om zich heen die er voor hem toe doen, centraal staat. Het bestaande personeelsblad werd in een ‘Uw leven, Samen zorgen’-jasje gestoken. In het magazine is aandacht voor de visie en het opleiden en bevorderen van de deskundigheid, maar staat vooral vol met persoonlijke verhalen over typische Zorgstroommomentjes van bewoners, medewerkers, mantelzorgers en vrijwilligers. We ontwikkelden campagnemateriaal voor inloopmiddagen op alle Zorgstroomlocaties, om ter plekke in gesprek te gaan met belanghebbenden. En alle Zorgstroommedewerkers ontvingen een ‘Uw leven, Samen zorgen’ zaklamp als symbool voor de ‘lichtpuntjes’ in het leven van de cliënten.

 

Bijzonder

Het werken aan de campagne ‘Uw leven, Samen zorgen’ zette ook ons aan het denken over de vraag hoe we eigenlijk zelf oud willen worden. De bijzondere, mooie en ontroerende gesprekken met bestuurders, bewoners, medewerkers, vrijwilligers en mantelzorgers uit de ouderenzorg hebben ons persoonlijk geraakt.

Betrokken