VPRA

Zeeuwse communicatietrends 2016

Een belangrijke trend in communicatie dit jaar is ‘hyperlokaal’. Wij waren benieuwd welke trend Zeeuwse communicatieprofessionals zien voor 2016. We vroegen het aan Corry Brand, verantwoordelijk voor risico- en crisiscommunicatie van de Veiligheidsregio Zeeland en Daniël Rouw, senior communicatieadviseur bij de gemeente Terneuzen.

 

Trends van de vakvereniging Communicatie

Gelukkig is onze vakvereniging Logeion er als trendwatcher altijd vroeg bij door al in het najaar de belangrijkste trends in Communicatie te benoemen. Deze zijn voor de komende tijd de netwerksamenleving, be real, realtime en de menselijke maat. Deze vier trends vatten onze wereld aardig samen: we netwerken hele dagen zowel on- als offline, daarbij proberen we zo ‘echt’ mogelijk over te komen, zijn zoveel mogelijk live in contact met anderen en hebben zo persoonlijk mogelijk contact.

 

Hyperlokaal als communicatietrend

Onlangs verscheen ook een lijstje communicatietrends van het internationale netwerk Hotwire. Zij noemen als belangrijke trend ‘hyperlokaal’. Een trend waarbij nostalgische gevoelens en regionale cultuur centraal staan. De trend verwijst naar het feit dat content steeds vaker gekoppeld gaat worden aan locatiegegevens en regionaal demografische informatie. Een voorbeeld daarvan is Dichtbij.nl dat dagelijks het nieuws uit ‘jouw buurt’ brengt.

 

De netwerksamenleving is dé communicatietrend voor de Veiligheidsregio Zeeland

Corry Brand: “Voor de Veiligheidsregio Zeeland is de netwerksamenleving uit de trends van Logeion echt dé communicatietrend. Het past helemaal in de communicatieweg die we in 2015 zijn ingeslagen. Een veilig Zeeland, met een actieve samenleving waarin mensen alles weten en doen wat nodig is om zichzelf en anderen te redden in geval van nood. Dat uit zich in onze aanpak en de website Zeeland Veilig. We willen bijdragen aan het vergroten van de veiligheid en zelfredzaamheid van Zeeuwen. Veiligheid is niet alleen een zaak van bedrijven en overheden, je kunt er echt zelf aan bijdragen. Verbindingen en netwerken in onze Zeeuwse samenleving zijn hierbij cruciaal. De Veiligheidsregio wil mensen inspireren om relevante informatie over veiligheid en voorbereiding op mogelijke incidenten met elkaar te delen binnen hun netwerken. En hen vragen om zelf actief de zelfredzaamheid in hun directe omgeving te stimuleren. Ik hoop en verwacht daarom dat we via de netwerksamenleving veel mensen kunnen betrekken bij Zeeland Veilig en dat we zo echt het verschil gaan maken op het gebied van preventie en voorbereiding.”

 

De gemeente Terneuzen zet omgevingsanalyse in voor communicatie

Ook Daniël Rouw van de gemeente Terneuzen onderstreept het belang van de lokale omgeving. Hij ziet als trend dat een goede omgevingsanalyse steeds meer onderdeel wordt van communicatieadvies. Daniël legt uit: “Goede en effectieve communicatie begint bij je publiek. Welke vragen hebben je doelgroepen en wat vinden zij over het onderwerp waarover je wilt communiceren? Nieuwe (en vooral sociale) media geven ons de mogelijkheid om actuele en overzichtelijke analyses te maken. Met een goede omgevingsanalyse maak je een scan van alle berichtgeving, brainstorm je met stakeholders en kom je erachter wat er echt speelt in de lokale omgeving. Zo krijg je inzicht in de actuele communicatie over het onderwerp. Omgevingsanalyses worden steeds vaker gebruikt, bijvoorbeeld bij crisiscommunicatie. Ik verwacht dat deze trend zich doorzet bij communicatievraagstukken. Een prima ontwikkeling, want omgevingsanalyses vormen een goede basis voor een gedegen communicatieadvies.”

 

 


0 Reacties

Plaats uw reactie