VPRA

“Werken bij een communicatiebureau. Je moet het maar kunnen.”

Cora Zaaijer

Cora Zaaijer

Directielid / senior communicatieadviseur

Defensie wierf jarenlang succesvol met de campagne ‘Geschikt/Ongeschikt’ en later volgde de campagne ‘Werken bij Defensie. Je moet het maar kunnen’. Ook wij zijn regelmatig op zoek naar nieuwe medewerkers. Dat zette ons aan het denken: wanneer ben je ‘geschikt’ en ‘kun je’ werken bij Lievens Communicatie? Wij werken met elkaar al meer dan 150 jaar bij Lievens Communicatie. Wat maakt dat wij het zo leuk vinden?

 

Mijn persoonlijke werken-bij-een-bureau-top 5:

  1. Elke dag is anders

  2. De variatie van projecten, opdrachtgevers en werkzaamheden

  3. Onze betrokkenheid bij veel mooie Zeeuwse ontwikkelingen, mensen en organisaties

  4. Het feit dat je vaak ‘dicht bij het vuur’ zit

  5. Een groep gelijkgestemden voor de dagelijkse vakantie-, Netflix- of fooddilemma’s

 

Overweeg jij ook een functie bij een communicatiebureau?
Dan moet je natuurlijk wel weten waaraan je begint en hoe je er een succes van maakt. Als je niet schrikt van onderstaand rijtje, ben je vast ‘geschikt’ voor het bureauleven:

  • De dagelijkse hectiek, want elke dag is anders

  • Van hollen naar stilstaan: van bijna te druk, naar ‘is er nog wat te doen?’

  • De eigen verantwoordelijkheid, voor opdrachten maar ook voor de administratie

  • Veeleisende opdrachtgevers met soms (schijnbaar) tegenstrijdige vragen

  • Altijd wel een collega die flinke rode strepen in je tekst zet

Wij gunnen natuurlijk iedereen zo’n leuke baan bij een communicatiebureau. Dus hier een aantal belangrijke lessen uit onze gezamenlijke 150 jaar ervaring:

 

Wees volhardend in je advies zonder eigenwijs te worden
Als adviseur geef je de hele dag door gevraagd en ongevraagd je mening en advies over communicatie. Maar soms is jouw advies niet wat de opdrachtgever wil horen. In zo’n geval hanteren we de honkbalregel: three strikes out. Oftewel je mag je advies drie keer herhalen, weliswaar steeds met een andere invalshoek en argumenten, maar dan moet je erover ophouden.

 

Weet dat je elkaar weer tegenkomt
Als we een sollicitant vragen: “Waarom ging je communicatie studeren?”, is het antwoord meestal: “Ik wil iets doen met mensen.” Nou dan zit je goed bij een bureau. Mensen zijn, zoals overal trouwens, de spil. En dus moet je ervoor zorgen dat je ze kent, dat je hun belangen en drijfveren weet en de context waarbinnen ze opereren begrijpt. Een waardevolle, langetermijnrelatie met een opdrachtgever, bestuurder, journalist of leverancier bouw je op met een gezonde dosis emotionele intelligentie en oprechte interesse in de ander. En die goede relaties zijn belangrijk, want je komt elkaar zeker weer tegen.

 

Zorg dat er geen verrassingen zijn
Natuurlijk wil je je opdrachtgever zo vaak mogelijk verrassen met nieuwe ideeën, creatieve middelen en mooie resultaten. Dat is helemaal goed. Maar administratieve verrassingen, en dan vooral tussen jou en je opdrachtgever, moet je te allen tijde zien te voorkomen. Of het nu gaat over planningen, budgets, deadlines of facturen, verrassingen zijn zelden goed. En ze moeten zeker niet van jouw kant komen. Het adagium “Zeggen wat je doet en doen wat je zegt” (iets wat wij dagelijks onze opdrachtgevers adviseren) is in de relatie tussen adviseur en opdrachtgever cruciaal.

 

Luister om te begrijpen, niet om te antwoorden
Vrijwel dagelijks merken we op kantoor hoe moeilijk luisteren is. Vertelt een collega over iets vervelends of leuks dat hem of haar is overkomen, dan willen we direct helpen. We kennen altijd wel iemand die: een lift kan geven, iets kan ophalen of brengen of iets kan uitlenen. Van nature schieten we direct in de actie-modus: heb je een probleem? Wij lossen het op! Een karaktertrek die je veel ziet bij adviseurs van communicatiebureaus. Maar soms wil die opdrachtgever gewoon praten, hardop dromen over toekomstige projecten of doordenken over de organisatie en een bestuurlijke situatie. En dan is het genoeg om te luisteren. Ook dat moet je dus kunnen!

 

Houd zelf de regie in handen
Werken bij een bureau betekent veel ballen in de lucht houden. Je bent zelden met één ding tegelijk bezig. Dus wil je voorkomen dat de dag met je aan de haal gaat en je niet toekomt aan de dingen die je moet opleveren? Vind een manier om zelf de regie te houden. Maak to-do lijstjes, houd je aan planningen, blok tijden voor schrijfklussen en wees heel kritisch op welke aap wel en welke niet op jouw schouder thuishoort. Alleen zo houd je rust in je hoofd en kun je efficiënt werken zonder slordig te worden. En ga je, net als wij, elke dag met veel plezier weer aan het werk.

 

Geïnspireerd door de blog van Kellie Bramlet ‘The life of a PR agency employee’

 


0 Reacties

Plaats uw reactie