VPRA

Wat doe jij aan het groeiend tekort aan medewerkers in Zeeland?

‘Groeiend tekort aan arbeidskrachten vraagt om nieuwe oplossingen’, kopt de PZC deze dagen. Ook Provincie Zeeland maakt zich zorgen en organiseert meedenksessies voor personeelsmanagers van onderwijs, overheid en ondernemers. Tijdens zo’n meedenksessie werd gevraagd: ‘Wat kun jij met jouw organisatie doen?’ Dat zette ons aan het denken.

 

Het is niet waarschijnlijk dat we met een goede Zeelandcampagne een grootscheepse arbeidsmigratie gaan veroorzaken. Met communiceren alleen lossen we het arbeidstekort niet op. Het aantal mensen van buiten Zeeland dat puur en alleen voor de regio op zoek gaat naar een baan hier is minimaal. Slechts 14% van de beroepsbevolking is bereid voor werk te verhuizen. En dan nog alleen als de baan echt de moeite waard is. Dus mochten we al de ambitie hebben om mensen van buiten Zeeland te halen, moeten we zorgen dat ze weten wat een mooie, bijzondere banen we hier hebben. Communicatie kan daarbij helpen.

 

Groeiend tekort aan medewerkers
De Economische Atlas Zeeland ziet de komende vijf jaar een tekort ontstaan van 6.000 medewerkers. Veel werknemers gaan met pensioen en jongeren trekken weg om elders te studeren. Tot zover niets nieuws onder de (Zeeuwse) zon. Mensen gingen vroeger ook al met pensioen (en nu zelfs nog een paar jaar later) en het is niet meer dan gezond dat jongeren op enig moment hun vleugels uitslaan, dat gebeurt in elke regio. Maar de Atlas voorziet een rem op de economische ontwikkeling van Zeeland, en dat is zorgwekkend.

 

Complex probleem
De Zeeuwse arbeidsmarktproblematiek is complex en hier en daar ronduit paradoxaal. Aan de ene kant hebben we grote aantallen werknemers nodig voor sectoren waar veel mensen met een Mbo-achtergrond werken. Denk aan de industrie, horeca, de bouw en de zorg. Aan de andere kant zoeken we mensen op Hbo en Wo-niveau voor bijvoorbeeld wetenschappelijke, juridische, financiële of medische functies. Dit zijn veel kleinere aantallen maar minstens zo moeilijk te vinden. Het zijn twee compleet verschillende problemen waar dus ook meerdere oplossingen voor nodig zijn. We zullen oplossingen deels als Zeeuwse organisaties samen moeten vormgeven, en tegelijkertijd als organisaties afzonderlijk aan de slag moeten.

 

Werknemerstekort
Volgens de Atlas is ruim 60% van het werk in Zeeland op lager of middelbaar niveau. Logisch dus dat daar straks de grootste tekorten ontstaan. Jammer genoeg is dat juist de groep werknemers die niet zo snel van buiten Zeeland hierheen zal komen. Je gaat nu eenmaal niet je hele gezin verplaatsen naar Zeeland, omdat daar een hele uitdagende functie voor jou als verzorgende niveau 3 is. Die baan kun je ook in de zorginstelling om de hoek vinden. Of als horecamedewerker vanuit Zandvoort naar Zeeland verhuizen omdat de strandtenten hier cooler zijn.

 

 

Samen focus aanbrengen
De oplossing voor het tekort op lager of middelbaar niveau moet volgens ons echt binnen Zeeland gevonden worden. Samen moeten we het maximale zien te halen uit het bestaande en toekomstige aanbod in Zeeland. Met andere woorden: de Zeeuwse visvijver vergroten. Dat kan alleen als overheid, onderwijs en ondernemers met elkaar focus aanbrengen in het aanbod van Mbo-opleidingen. Zodat er een betere aansluiting op de arbeidsmarkt ontstaat en Zeeuwse jongeren, herintreders en omscholers kiezen voor die opleidingen die nodig zijn voor de Zeeuwse economie. Communicatie kan daarbij helpen. Bijvoorbeeld met een centrale Zeeuwse website waar je naast informatie over opleidingen en vacatures op Mbo-niveau ook verhalen leest van mensen over hun werk, hun bedrijf en collega’s.

  

Zelf aan de slag
Als je middelbaar gekwalificeerde werknemers zoekt, vis je niet alleen in die vijver. Wil je goede vis vangen, dan moet je het beste aas gebruiken. En dat betekent het beste je verhaal vertellen. En dat verhaal gaat over je eigen organisatie ten opzichte van vergelijkbare organisaties in Zeeland. Zorg dat een kandidaat zich in jouw verhaal herkent door te vertellen hoe het is om bij jullie te werken, hoe een werkdag eruit ziet, wie de collega’s zijn, wat iemand bij jullie kan leren en doen. De ene kandidaat werkt graag in een innovatieve omgeving, een ander is meer op zijn of haar plek in een traditionele organisatie. Hoe beter je je verhaal vertelt, hoe meer kandidaten solliciteren die ook echt bij jouw organisatie passen. Zo hoeft vissen in dezelfde vijver geen probleem te zijn.

 

Zoeken naar hoogopgeleiden
In vergelijking met andere delen van Nederland, zijn er in Zeeland relatief weinig banen voor hoogopgeleiden. Maar de banen die er zijn, zijn vaak wel uniek en bijzonder. Denk aan typisch Zeeuwse sectoren als water, natuur, life sciences, chemie, of innovatieve land- en zeeteelt. Maar ook de wat kleinere schaal van bestuur binnen overheid en organisaties biedt soms sneller kansen voor een interessante post dan elders in het land. Organisaties met specifieke vacatures voor hoogopgeleiden hebben vaak een helder profiel van degene die ze zoeken. Zorg dan dat je je verhaal vertelt op die plekken waar jouw doelgroep zit. Bijvoorbeeld op de juiste faculteit binnen een universiteit of hogeschool, bij een bijeenkomst van jouw branchevereniging, of via online communities in jullie sector. Schiet niet met hagel door te adverteren in een landelijk medium met een algemene vacatureomschrijving en een alinea over Zeeland, maar overtuig mensen met de kwaliteit van de baan. Dan zijn dat ‘land in zee’ en die ‘rust en ruimte’ de bonus arbeidsvoorwaarden. 

 


0 Reacties

Plaats uw reactie