VPRA

Voicemailfobie

Karlijn Borm

Karlijn Borm

Junior communicatieadviseur

Het overgaan van de telefoon duurt langer dan normaal. Het is wachten tot mijn contactpersoon opneemt, zodat ik mijn vaste introductiezin kan beginnen. Ik weet precies wat ik wil zeggen. “Goedemiddag, dit is Karlijn Borm van Lievens Communicatie. Ik bel u voor het volgende.” Het hele verhaaltje speelt zich al af in mijn hoofd. Ik schrik. Voicemail. Op het moment dat de voicemail ‘piep’ zegt en ik een boodschap in moet spreken, krijg ik een black-out van een paar seconden. “U spreekt met uh…Karlijn Borm, van Lievens Communicatie. Ik uh… bel u voor het volgende.” Het gestuntel aan de telefoon zet me aan het denken. Waarom vind ik het inspreken van een voicemail zo lastig?

 

Sinds september werk ik bij Lievens Communicatie. En ik geef toe, sindsdien bel ik een stuk vaker dan in mijn studententijd. Ik ben met mijn 21 jaar de jongste uit het team. Misschien is het een ‘generatiedingetje’? Ik stuur mijn vriendinnen WhatsApp’jes, tag ze in Facebookberichtjes of ‘mention’ hen op Instagram. Maar bellen? Nee, dat deed ik eigenlijk niet zo vaak. Toch gaat bellen me goed af hoor. Ik doe het al vanaf het moment dat ik nummers kan intoetsen en mijn oma belde om te vragen of ik frietjes mocht komen eten. Dus nee, dat kan het niet zijn. Maar wat is het dan met die eigenaardige voicemail? Ik betrap mezelf er zelfs op dat als ik de voicemailtoon hoor, ophang en later terug bel of een mailtje stuur.

 

Wat betekent dat? Wil mijn generatie liever klanten mailen in plaats van bellen, omdat we bang zijn dat de ‘overkant’ toch niet opneemt? En wat betekent dat voor het zakelijk gebruik van de telefoon? Gaat de voicemail helemaal verdwijnen? Het AD zette, net als ik, vraagtekens bij de voicemail. “Er wordt steeds minder gebeld. Dus is de kans dat je iemands voicemail krijgt ook kleiner. De nieuwe generatie geeft de voorkeur aan berichtjes via Facebook, een snelle e-mail of een bericht op WhatsApp”, aldus het AD. Daar sluit ik me als ‘nieuwe generatie’ bij aan. Een e-mail schrijven of een bericht typen, heeft voor mijn gevoel sneller resultaat dan het inspreken van een voicemail. Aha, dus dat zal het zijn!

 

Ik kan opgelucht ademhalen. Het is niet alleen mijn zwakke punt, dat inspreken van een voicemail. Mijn hele generatie kampt ermee! WhatsApp verovert de wereld en is de meest gebruikte berichtenapplicatie. Het is toch ook veel handiger? Als iemand niet opneemt, stuur je gewoon een berichtje. Bel je me even terug? En ik kan in de meeste gevallen gelijk zien of de ontvanger het heeft gelezen! Als je het mij vraagt, heeft de voicemail zijn beste tijd gehad.

 

Bijna pauze. Ik moet nog één belletje doen naar een klant. Het duurt lang voordat hij opneemt, zeg. “Dit is de voicemail van 06-….” Tuut, tuut, tuut. Het is goed hoor, ik app wel even!

 


0 Reacties

Plaats uw reactie