VPRA

Visuele communicatie werkt

De dialoog met marktpartijen is voor Rijkswaterstaat belangrijk. Dat gebeurt dagelijks binnen projecten en regelmatig tijdens speciaal daarvoor georganiseerde bijeenkomsten. Zo hielpen wij recent de Rijksrederij bij de organisatie van een marktdag. Hoe zorg je ervoor dat zo’n dag een succes wordt en dat mensen daadwerkelijk met je in gesprek gaan? Visuele communicatie helpt.

 

De Rijksrederij is een zelfstandig opererend onderdeel binnen Rijkswaterstaat dat de schepen voor de Douane, de Kustwacht, het ministerie van Economische Zaken en Rijkswaterstaat beheert, bemant en onderhoudt. Voor de marktdag werden werven, scheepsbouwers, ingenieursbureaus en leveranciers van scheepsbenodigdheden uitgenodigd. Doel van de dag was uitleg geven over en input ophalen voor toekomstige aanbestedingen voor de vloot van de Rijksrederij.

 

Combinatie beeld en verhaal

“De uitdaging was om er een zo informeel en geanimeerd mogelijke dag van te maken, ondanks de veelal procedurele onderwerpen”, vertelt Cora, die namens Lievens Communicatie in het projectteam zat. "Beelden en verhalen helpen daarbij. Met verhalen maak je abstracte informatie concreet en herkenbaar en kom je snel tot de kern. En omdat de mens nu eenmaal visueel is ingesteld, verwerken we informatie makkelijker als we het zien."

 

Uitnodigen tot dialoog

Cora werkte in de voorbereiding samen met de sprekers, om ervoor te zorgen dat hun inleidingen zoveel mogelijk tot de verbeelding spraken en uitnodigden tot dialoog. Ook betrokken we een professionele verhalenverteller Eelco Koolhaas en de grafisch ontwerper Machiel Pleysier voor de dag zelf. Eelco was dagvoorzitter en Machiel tekende de hele dag direct mee met sprekers, workshops en discussies. Zijn tekeningen waren live op het scherm te zien.

 

De kern in illustraties gevangen

Het resultaat: een succesvolle dag voor de Rijksrederij. In de ochtend werd enthousiast gesproken over de taken van de Rijksrederij en de plannen voor de vlootvervanging. Ook legde Rijkswaterstaat uit dat zij voor nieuwe schepen en opdrachten functionele eisen gaat opstellen. Op basis van die eisen gaat ze de markt vragen om met een passend, kwalitatief ontwerp te komen. ’s Middags praatten de aanwezigen in werkgroepen door over de toekomstige aanbestedingen. Cora: "De beelden en verhalen die tijdens de dag in illustraties gevangen werden, stonden samen op een groot scherm. Aan de hand van die praatplaat sloten we de dag met een geanimeerde positieve discussie af."

 

Beeld en verhaal werkt

De inzet van beeld en verhaal tijdens een evenement werkt om een goede dialoog op gang te brengen. Het is ook heel handig bij de verslaglegging. Gedurende de dag waren alle belangrijke gebeurtenissen en discussiepunten immers al vastgelegd in beeld. Nieuwsgierig naar het verslag van de marktdag? Bekijk het dan op TenderNed.

 


0 Reacties

Plaats uw reactie