VPRA

Vind ons leuk

Niet-Facebookgebruikers, het lijkt een uitstervend ras. Eind 2012 passeerde Facebook de grens van één miljard gebruikers. Niet alleen particulieren, ook meer en meer bedrijven zijn actief op dit online sociale netwerk. Doelstellingen, strategieën en berichten lopen uiteen, maar allemaal hebben ze dezelfde boodschap: vind ons leuk!

 

Facebook biedt volop mogelijkheden voor bedrijven. Het medium leent zich uitstekend voor het opbouwen of versterken van een band met klanten, relaties of de omgeving. Ook is het geschikt om te monitoren wat de doelgroep over je zegt of van je wil weten. Wat houdt hen bezig? Vanuit marketingoogpunt is Facebook interessant voor het verbeteren van nieuwe producten of diensten en het aangaan van langdurige relaties met klanten. Je kunt onder de fans peilen wat ze ergens van vinden of ze vragen mee te denken over een nieuw product. HEMA is hier een goed voorbeeld van. Zij hebben zelfs een eigen test-team pagina, waar je je als fan voor kunt aanmelden.

 

Facebook laat gedrag zien
Wil je een gedragsverandering teweegbrengen? Een aanpak met Facebook kan daar een prima bijdrage aan leveren. Mensen laten zich nou eenmaal eerder beïnvloeden als ze zien dat vrienden en bekenden iets ook leuk vinden. Dat is meteen de kracht van Facebook: gebruikers laten er gedrag zien, ze ‘liken’ pagina’s en berichten, ‘taggen’ mensen, delen berichten of reageren erop. En als je vrienden iets ‘liken’, dan is de kans groot dat jij het ook leuk vindt. Alle bedrijfspagina’s op Facebook profiteren van dit principe.

 

Facebook informeert
Met Facebook kun je ook mensen betrekken bij, en informeren over, projecten. Een mooi voorbeeld is de pagina van de reconstructie N61 in West Zeeuws-Vlaanderen. Lievens Communicatie beheert deze pagina. Rijkswaterstaat wil graag in contact komen met omwonenden en weggebruikers van de N61. De weg gaat volledig op de schop en via Facebook kan Rijkswaterstaat geïnteresseerden snel actuele verkeers- en bouwinformatie geven. Bovendien is er veel ruimte voor interactie: fans kunnen vragen stellen, foto’s plaatsen en reageren op nieuwsberichten. De pagina heeft inmiddels bijna 170 fans, waarvan het overgrote deel in West-Zeeuws-Vlaanderen woont.

 

Facebook enthousiasmeert

Onze opdrachtgever Dow in Terneuzen zet haar Facebookpagina vooral in om Zeeuws-Vlaamse jongeren enthousiast te maken voor een toekomst in de techniek. Ze zoeken dan ook contact met omwonenden en geven een online kijkje in de wereld van de techniek en de chemie. Op deze manier maken jongeren kennis met het bedrijf en leren zij Dow kennen als een interessante potentiële werkgever.

 

Facebook verbindt
Uiteraard is Lievens Communicatie ook op Facebook te vinden. Wij zetten onze pagina in om te bouwen aan ons netwerk van relaties en om kennis te delen over ons vak. Bovendien geven we onze fans een blik achter de schermen van Lievens Communicatie! Ons advies voor de inzet van Facebook voor jouw bedrijf: wees jezelf, authentiek en consequent. Reageer snel en direct. Plaats regelmatig nieuwe berichten, foto’s en varieer. Creëer interactie, door leuke acties te bedenken of eens een vraag te stellen. Trek nieuwe fans door fans te ‘taggen’ en durf persoonlijk te zijn. Voeg als het kan ook een mooie foto of filmpje toe. Kortom, via Facebook kan het losser, leuker en vlotter.

 

Ook op Facebook?

De helft van de Nederlandse bedrijven is inmiddels actief op Facebook. Naar verwachting blijft Facebook de komende jaren nog een van de meest gebruikte social media-kanalen. Wil jij meer met Facebook? Neem gerust contact op voor een adviesgesprek.


0 Reacties

Plaats uw reactie