VPRA

Verbeelden en beleven is de communicatietrend

Natuurlijk vinden wij dat Zeeland professioneel niet onderdoet voor welke andere provincie dan ook, maar het feit blijft dat we voor vakevenementen altijd héél vroeg op moeten. Zo reden Mirjam en ik (Cora, red.) onlangs voor dag en dauw van Middelburg naar Nieuwegein voor hét jaarlijkse congres van vakvereniging Logeion. We hoopten natuurlijk op een inspirerende dag met onvergetelijke momenten om weer met nieuwe communicatie-energie terug te keren naar Zeeland.


Als je zo vroeg bent opgestaan, is het belangrijk dat je je goed kunt blijven concentreren. Daar hadden ze gelukkig van tevoren over nagedacht. Wij waren natuurlijk niet de enigen die van ver kwamen. Onder het luid afspelen van ‘Koffie, koffie, lekker bakkie koffie’ werden halverwege het plenaire deel frappuccino’s uitgedeeld. Kijk, dat vergeet je niet meer. En het linkte perfect met het verhaal van spreker Gerry McGovern  die net vurig had betoogd dat we met z’n allen nog véél meer moeten inspelen op wat de customer wil horen, zien en beleven.

 

Te veel informatie
Niet voor niks benoemde Logeion dit jaar ‘Verbeelden en beleven’ als een van de belangrijkste vaktrends. We herkennen het allemaal wel: je hebt tegenwoordig toegang tot zoveel informatie, dat het je soms bijna teveel wordt. En dus is het vandaag de dag essentieel om goed na te denken over hoe je met je communicatie toch impact kan hebben. Daar zijn we natuurlijk al deels mee bezig: ingewikkelde processen maken we inzichtelijk met een infographic, een ‘papieren’ interview met de bestuurder wordt een vlog en een financieel rapport maken we digitaal en larderen we met filmpjes.

 

Samenwerkend in netwerken
De ontwikkeling van tekst naar beeld en beleving gaat alleen maar verder, net als de technologische mogelijkheden. Echt goed nadenken over horen, zien en beleven wordt onze uitdaging. En daar moeten we als communicatieprofessionals onze kennis- en toolkit voor uitbreiden. En dat doen we natuurlijk, helemaal up-to-date, al samenwerkend in netwerken. Hoe leuk is dat! In plaats van specialisten in te huren voor de uitvoering van communicatiemiddelen, gaan we steeds meer samen communicatieconcepten bedenken die alle zintuigen aanspreken. Met de inzet van industrial design, gaming, neurologie, gedragswetenschappen en storytelling, proberen we zo te communiceren dat de boodschap ook echt bijblijft.

 

Fasterclass onvergetelijke communicatie
En daar ging een van de fasterclasses in de middag over: het creëren van onvergetelijke communicatie, over het toepassen van creativiteit en de kracht van herinneringen. De fasterclass werd gegeven door professionals van Zcene en The oval office (twee bureaus die merken en verhalen écht tot leven brengen). Vooraf wisten we niet zo goed wat te verwachten, maar al snel werd duidelijk dat we deze fasterclass ook écht gingen beleven. En dat vergeten we dus niet meer! Hier  kun je zien waarover de fasterclass ging.

 

On the spot
Samen iets beleven, elkaar fysiek ontmoeten, relaties aangaan en behouden, dat is de kern van communicatie. En daarom was de netwerkborrel aan het einde van het congres ook weer onvergetelijk. We praatten bij met oude collega’s, met eveneens vroeg opgestane Zeeuwen, met bekenden uit Friesland en deskundigen uit de Randstad. Elk met hun eigen verhaal dat ons weer inspireerde en nieuwe inzichten gaf. Dat de combinatie van traditioneel en nieuw tot verrassende communicatiemiddelen leidt, bleek toen we weggingen. Alle deelnemers kregen het CDay magazine mee, een prachtig vormgegeven, geprint magazine met een verslag van de dag, gemaakt door Magazine on the Spot. Al met al hadden we genoeg om over na te praten in de auto terug naar Zeeland.


0 Reacties

Plaats uw reactie