VPRA

Van publiekscommunicatie tot strategisch omgevingsmanagement

Leonie Haverkamp

Leonie Haverkamp

Medior communicatieadviseur

Mijn telefoon gaat. Er schiet van alles door mijn hoofd. Is het de omgevingsmanager van een van de aannemers, die wat wil afstemmen over de informatievoorziening richting stakeholders? Of een van de collega’s van Verkeer- en Watermanagement, om te melden dat de stremming van de Westsluis opgeheven is? Het blijkt mijn opdrachtgever van Rijkswaterstaat te zijn, met een aangename boodschap. “We gaan je contract met een jaar verlengen, is dat goed?”

 

Sinds 1 juli 2015 ben ik fulltime gedetacheerd bij Rijkswaterstaat als adviseur omgevingsmanagement. Een rol die we bij Lievens Communicatie steeds vaker, en met veel plezier, invullen. In mijn geval voor een hele rits contracten in en rond Terneuzen: het onderhoudscontract voor het sluizencomplex, een renovatiecontract voor de oevers van het Kanaal van Gent naar Terneuzen, een contract voor werkzaamheden aan de bruggen van de Westsluis en ten slotte een contract voor variabel onderhoud aan het sluizencomplex dat in 2017 moet plaatsvinden.

 

Vorige zomer startte ik dus in mijn nieuwe functie, met nieuwe collega’s en nieuwe processen. En ik kan je vertellen: er volgde een steile leercurve. Een van de eerste klussen die op mijn pad kwam, was het afstemmen van een stremming van een sluis voor scheepvaartverkeer voor onderhoudswerkzaamheden. Dit heeft grote gevolgen voor allerlei stakeholders. Denk maar aan de bedrijven in het Gentse havengebied die afhankelijk zijn van de aanvoer van materialen per schip, de collega’s van de scheepvaartplanning, -begeleiding en -bediening, maar ook andere aannemers die in het gebied aan het werk zijn. Kort daarop kreeg ik te maken met vergunningen, kabels en leidingen, flora en fauna, techniek, contracten, verkeersmaatregelen, publiekscommunicatie, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Misschien vraag je je af: wat heeft dit met communicatie te maken? Dat dacht ik in ieder geval wel, die eerste werkdagen vorig jaar. Tot ik besefte dat communicatie in elke minuut van mijn werkdag verweven is. De hele dag breng ik mensen met elkaar in verbinding, stem ik zaken af met aannemers, geef ik advies over de invulling van bijeenkomsten, schakel ik met andere afdelingen van Rijkswaterstaat en breng ik stakeholders en issues in beeld voor mijn team.

 

Enthousiast bedenk ik dat die periode voor mij nog zeker tot het voorjaar van 2017 duurt, als ik het telefoongesprek met mijn omgevingsmanager van Rijkswaterstaat beëindig. Natuurlijk is het goed dat ze mijn contract verlengen! Dat betekent dat ik meer kansen krijg om de kennis die ik heb opgedaan tijdens de cursus Strategisch Omgevingsmanagement (SOM) in de praktijk te brengen. Zo kan ik mijn werk als adviseur omgevingsmanagement de komende tijd nóg beter stroomlijnen. Kom maar op met die uitdagingen!

 


0 Reacties

Plaats uw reactie