VPRA

Van gedragsbeïnvloeding tot een killer pitch!

Lievens Communicatie blikt terug op een week met inspirerende bijeenkomsten! Wyanda organiseerde vorige week een mini-symposium over gewenst gedrag in natuurgebieden. Karlijn en Wendy gaven een workshop Elevator Pitch aan maatschappelijke organisaties en burgerinitiatieven.  

 

Mini-symposium Natura 2000 Deltawateren

Wyanda: "Een foto van bibberende kuikens in een verlaten nest op de dijk of een bord ‘werk in uitvoering’ zonder bouwvakker, maar met broedende dwergsternen. Twee voorbeelden van middelen die we hebben bedacht om in te spelen op de emotie van wandelaars met loslopende honden op dijken. Afgelopen woensdag was ‘gedragsverandering’ het thema van het mini-symposium Natura 2000 Deltawateren. In het Topshuis op Neeltje Jans dachten zo’n twintig communicatie- en beleidsmedewerkers van natuur-, handhavings- en overheidsorganisaties mee over hoe we gedrag van mensen kunnen sturen, zodat ze het juiste doen in natuurgebieden.

 

Medewerker van Rijkswaterstaat Addie Weenk gaf een korte theoretische toelichting en daarna gingen de deelnemers in groepen aan de slag. Ze werkten met een checklist van drie gedragsfactoren: motivatie, capaciteit en gelegenheid. Motiveren kan bijvoorbeeld door te belonen, in te spelen op de emotie of onbewust door nudging (Holle Bolle Gijs). Aan het eind van de middag was de basis voor een stappenplan gezet én lagen afspraken over een vervolg vast. Meer weten over beïnvloeding? Bekijk dan eens het filmpje over persuasion van Dr. Robert Cialdini (11 min) https://www.youtube.com/watch?v=cFdCzN7RYbw."

 

Workshop Elevator Pitch

Wendy: "In januari is de 'meet and match'-bijeenkomst van ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland. Maatschappelijke organisaties en burgerinitiatieven kunnen zichzelf daar presenteren aan fondsen, zoals het Prins Bernhard Cultuurfonds, het VSB-fonds en het Stimuleringsfonds van de Rabobank. Alle initiatieven krijgen een minuut spreektijd. Dan gaat de bel en laten de fondsen zien of ze interesse hebben om te steunen. Er hangt dus veel af van die ene minuut! Hoe zorg je ervoor dat je in 60 seconden overtuigend bent?

 

Vorige week woensdag gaven we een workshop over hoe je een elevator pitch houdt. Van Stichting Het Werkend Trekpaard Zeeland tot een groep ouders die een woonvorm voor hun meervoudig gehandicapte kinderen opzetten; voor al deze mooie initiatieven is geld nodig. Na het bekijken en doorpraten over goede en slechte voorbeelden, gaven Karlijn en ik tips over het maken van een goede elevator pitch. Zoals: maak het persoonlijk, zorg dat je aansluit bij de kaders van het fonds en maak expliciet duidelijk wat je aan de ander vraagt. In groepjes werkten de deelnemers aan pitches, dachten met elkaar mee en gaven elkaar feedback. Elke nieuwe versie die we hoorden, werd aansprekender. Mooi om te zien hoe de deelnemers elkaar verder hielpen. Avontuurlijke vormen werden niet geschuwd. Een deelnemer begon de pitch zelfs met het zingen van een paar regels uit een liedje van de Dijk! De komende maanden gaan zij de pitches verder scherp slijpen om te kunnen vlammen in januari. Dan hopen zij op veel groene kaarten, want dat betekent geld van de fondsen voor hun mooie initiatieven!"


0 Reacties

Plaats uw reactie