VPRA

Storytelling: de oplossing voor al uw organisatieproblemen. Of toch niet?

Ik leg mijn hoofd neer op mijn kussen en mijmer nog wat. Morgen nog een drukke dag en dan weekend. Tijd om uit te rusten. Hoewel. Oh ja, morgen moet ik die trend nog schrijven. Over storytelling. Koud kunstje. Of niet? Eigenlijk doen we op het werk niet anders. Corporate verhalen vertellen. Of juist de verhalen van de werkvloer ophalen. Nee, dat komt wel goed.

 

Storytelling. Vrijwel elke organisatie doet er tegenwoordig aan. Een geloofwaardig en authentiek verhaal draagt bij aan een goede profilering van de organisatie. Het maakt duidelijk waar je als organisatie voor staat. Met goede verhalen van medewerkers leg je de ziel van je bedrijf bloot. Je leest - als het goed is - de bedrijfscultuur tussen de regels door.

 

We kunnen bijna niet meer zonder. Logisch, want storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Juist daarom werkt het zo goed! Boeken vol zijn er al over storytelling geschreven. Zoals ‘De kracht van Storytelling’ van Carmine Gallo, ‘Tell to win’ van Peter Guber, of ‘Storypower’, van de Nederlandse storytellingexpert Annet Scheringa.

 

Ook wij adviseren onze klanten regelmatig verhalen in te zetten. Als het past bij het communicatievraagstuk tenminste. Storytelling past in ieder geval goed bij ons. We kennen onze klanten, begrijpen de organisatiebelangen op strategisch en beleidsmatig niveau, kunnen goed luisteren (ook niet onbelangrijk bij storytelling) én we schrijven graag en vaak. Dat maakt dat we herkenbare verhalen over en voor organisaties kunnen schrijven.

 

Onlangs vroeg een organisatie in de publieke sector ons om een verhalenserie te maken. Over hoe de organisatie er na een verandertraject uit zou komen te zien. Verhalen die houvast bieden en helpen bij het wegnemen van onzekerheid bij het personeel. Een stip op de horizon, geschreven vanuit het perspectief van een aantal ijkpersonen. Realistisch, authentiek en vooral herkenbaar voor de medewerkers.

 

Maar let op, verhalen ophalen, schrijven en delen met de medewerkers is pas stap 1. Storytelling is een goed werkende communicatietechniek, ook bij organisatieveranderingen. Maar het moet niet alleen bij het vertellen van mooie verhalen blijven. Om de verhalen levend te houden is het van belang in het vervolgtraject regelmatig terug te pakken op de verhalen. Duid ze en vul ze samen met het personeel in. Geef met de verhalen invulling aan het ‘waarom’ van een verandering.

 

Maak storytelling onderdeel van een brede aanpak om de organisatie daadwerkelijk mee te laten werken om die stip op de horizon te bereiken. En nee, dat is niet alleen een taak van de communicatieafdeling, maar des te meer ook van HRM én het management. Aan hen de taak om ervoor te zorgen dat het geen verhalen worden die de organisatie niet kan waarmaken of die haaks op de belevingswereld van de medewerkers staan.

 

Behoefte aan een verhaal? Neem contact met ons op!

 


0 Reacties

Plaats uw reactie