VPRA

MVO communicatie

Stefanie  Fassaert

Stefanie Fassaert

Medior communicatieadviseur

Duurzame inzetbaarheid, energiebesparing, CO2-reductie, biodiversiteit, fairtrade, klimaatneutraal. Allemaal termen die ik de laatste tijd steeds vaker voorbij zie komen. Of valt het mij meer op, omdat ik maatschappelijk verantwoord leven en ondernemen interessant vind en er zelf meer mee wil doen? Na een bijzondere vakantie in IJsland afgelopen augustus zijn de gevolgen van de klimaatverandering namelijk echt bij me binnengekomen. De gletsjers smelten er sneller dan ooit tevoren, en dat is geen toeval... Gelukkig wordt het bewustzijn over duurzaamheid bij bedrijven steeds groter. Ook bij Lievens Communicatie!

 

Jarenlang was het bijzonder als bedrijven ‘iets’ deden met duurzaamheid. Het was een extraatje, soms zelfs een marketingmiddel. Maar maatschappelijk verantwoord ondernemen is anno 2015 geen trend meer; het is een randvoorwaarde voor elke zichzelf respecterende organisatie. En zeker niet alleen voorbehouden aan de grotere bedrijven, zoals banken en energiemaatschappijen.

 

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet alleen goed voor de toekomst van onze aarde, want daar doen we het uiteindelijk toch allemaal voor (hoop ik). Uit onderzoek blijkt dat ook het imago van de organisatie erdoor verbetert. Tenminste, als je eerlijk bent en geloofwaardig blijft! Het zogenoemde ‘greenwashing’, waarbij bedrijven zich groener voordoen dan ze zijn, kan juist flinke reputatieschade opleveren. Maar doe je het goed, communiceer erover! Geen borstklopperij, blijf bij de feiten.

 

Vergeet bij het vertellen van je verhaal zeker je interne doelgroepen niet. Want wat blijkt? Een bedrijf dat communiceert over haar duurzame activiteiten, heeft trotsere en meer betrokken medewerkers dan bedrijven die dat niet doen. Bovendien is het ziekteverzuim in zo’n organisatie aanzienlijk lager.

 

Geen wonder dus, dat MVO een steeds grotere plek inneemt binnen organisaties. Het is net als met een website, geen bedrijf kan meer zonder. Dit besef daalt ook langzaam neer op de kleinere organisaties. En ja, bij Lievens Communicatie zijn we ons daar ook van bewust. Maar kan een bureau met vijftien medewerkers een verschil maken? Ik weet het zeker! We zijn dan ook kritisch naar onszelf aan het kijken hoe het beter kan op het gebied van People, Planet en Profit.

 

Stiekem doen we het al best goed. Zo blijkt onze thee en koffie fairtrade te zijn en vergaderen we intern al papierloos. Ook geven we geregeld pro deo communicatieadvies of workshops en worden elke donderdag biologische groentetassen op kantoor geleverd. We hebben overal spaarlampen, lichtsensoren en carpoolen zoveel mogelijk. Verder proberen we altijd lokale partijen te zoeken om mee samen te werken. Maar het kan én moet beter. Zo willen we het stroom-, papier- en inktverbruik terugbrengen en medewerkers meer bewust maken van het belang van gezond eten en bewegen. We hebben nog veel meer ideeën, die we de komende tijd in de praktijk gaan brengen. Daarover vertellen we later meer!

 

Ik ben heel blij met deze ontwikkeling. Want worden wij op kantoor allemaal bewuster van duurzaam werken en leven, dan doen we dat thuis hopelijk ook. Ik voel me steeds schuldiger als ik plastic in de vuilnisbak gooi of voor een kleine afstand de auto pak. Ik maak me hard om voedselverspilling tegen te gaan. Mijn oude kleding geef ik aan een goed doel en alle collectebussen krijgen van mij een bijdrage. Het zijn allemaal kleine stapjes, die hopelijk veel meer mensen (gaan) maken. Want hoe cliché ook, het is waar: een betere wereld begint bij jezelf.

 


0 Reacties

Plaats uw reactie