VPRA

Medialogica: over beeld en werkelijkheid

Media bepalen hoe wij de werkelijkheid zien. Maar wanneer wordt een persbericht opgepikt door de media? Welke vragen gaat een journalist aan een bestuurder stellen? Hoe kom je aan tafel bij DWDD? Vragen die alles te maken hebben met de manier waarop de media werken. Om de regels en kaders van de media te begrijpen, moet je je verdiepen in de logica erachter. Om er vervolgens slim gebruik van te maken.

 

Onderzoeksjournalisten ontrafelen bij de VPRO al sinds 2012 de medialogica aan de hand van actuele affaires, zoals knuffelcrimineel Holleeder, Project X of de Rembrandt-rel. Zij omschrijven medialogica als: het ontstaan van publieke opinie, omdat beleidsmakers, journalisten en consumenten zich bewust of onbewust aanpassen aan de kaders en regels van de media. De programma’s gaan over hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg. De serie Medialogica is een absolute ‘must-see’, en niet alleen voor communicatieadviseurs.

 

Opkomst van nieuwe consumenten

Medialogica is niet nieuw, maar verandert wel. Vroeger maakten media een nieuwsbericht, programma of achtergrondartikel voor een vaste, katholieke, protestantse, linkse of rechtse achterban. Elke krant of tv-zender had een eigen verdienmodel met vaste adverteerders of subsidies. Tegenwoordig zijn de zuilen aan het verdwijnen en is de advertentiemarkt compleet versnipperd. Internet is de belangrijkste nieuwsbron, maar heeft nog geen echt verdienmodel. En de vaste groep lezers, kijkers en luisteraars is veranderd in een onberekenbare groep infotainmentconsumenten. Die ook nog eens van mening zijn dat nieuws gratis is.

 

Media moeten scoren

Hoe spelen media daarop in? Zij moeten deze infotainmentconsumenten boeien. Primeurs, opinie, emotie, onthullingen, misstanden en schandalen scoren beter dan feiten, inhoud en beschrijvingen. Een persoonlijk conflict tussen politici van twee partijen doet het beter dan een inhoudelijke vergelijking van de verkiezingsprogramma’s. Sensatie werkt: heftige beelden, een sterk verhaal met liefst een schurk, een slachtoffer en een held. Wat je daarvan ook mag vinden, dat is medialogica.

 

Journalist wordt mediaster

Ook de rol van de journalist is aan het veranderen: van neutrale boodschapper naar hoofdrolspeler, autoriteit tot zelfs mediaster. Denk maar aan de status van Jeroen Pauw, Humberto Tan of Rutger Castricum. Journalisten volgen niet langer de agenda, maar zijn agendasetters. Ze maken nieuws, zijn vol in beeld en geven hun interpretatie van gebeurtenissen. De vragen die zij stellen, het verhaal dat zij vertellen, de keuzes die zij maken om iets wel of niet te publiceren, zijn bepalend voor ons wereldbeeld.

 

Slim gebruikmaken van medialogica

Als je medialogica begrijpt, kun je daarvan slim gebruikmaken in je media- en communicatiestrategie. Denk bijvoorbeeld na over de slachtoffer- of heldenrol die jouw organisatie kan spelen bij een actueel thema. Bereid woordvoerders voor op confronterende vragen en speel in op de behoefte aan een ‘goed verhaal’. Houd ook in de communicatie-uitvoering rekening met medialogica. Bij het kiezen van een evenementlocatie (kunnen er goede beelden gemaakt worden); het verzinnen van een openingshandeling (is het origineel genoeg); het selecteren van sprekers (is hij of zij interessant voor de media); het timen van een persbericht of het pitchen van een interview (voegt het wat toe aan een actueel debat). Op deze manier vergroot je je kansen op goede free publicity.


0 Reacties

Plaats uw reactie