VPRA

Kijk jij al door een Factor C-bril?

Ik bekijk de wereld door een Factor C-bril. Overal zie ik mogelijkheden. En ik probeer anderen net zo enthousiast te maken als ik ben. Laatst vroeg iemand: “Waarom ben je nou eigenlijk zo enthousiast?” “Heb je even..?”, zei ik. Zonder gekheid, Factor C werkt om beleid en organisaties communicatiever te maken. Dat deel ik graag!

 

Het doel van de Factor C-werkwijze is communicatief beleid maken. Hoe vaak gebeurt het niet dat een communicatieadviseur pas in de laatste fase van een project betrokken wordt? Factor C brengt hier verandering in, doordat projectleiders en beleidsmakers communicatievraagstukken eerder herkennen en erkennen. Factor C is ontwikkeld door de Rijksoverheid. Ik ben niet de enige die enthousiast is, want er werken al meer dan honderd gemeenten mee. En provincies en waterschappen krijgen ook steeds meer interesse.

 

Je kunt Factor C zien als een gereedschapskist met tools voor projectleiders en beleidsmedewerkers om zelf met communicatie aan de slag te gaan. Een strategie opstellen door alleen de communicatieadviseur is hierbij echt verleden tijd. In plaats daarvan buigt een projectteam zich in verschillende bijeenkomsten over de communicatie. Factor C biedt hiervoor verschillende modellen en handvatten. Onder meer om stakeholders te analyseren, een kernboodschap te formuleren en een communicatiekalender op te stellen.

 

Elke keer dat ik een bijeenkomst faciliteer met de tools van Factor C, merk ik weer hoe effectief zulke sessies zijn. Zoals laatst bij een stakeholdersanalyse voor een overheidsproject met grote impact op de omgeving. Al snel vlogen de geeltjes door de lucht en werd er driftig op flipovers geschreven. Doordat elk teamlid anders naar het project keek, lag de stakeholdersanalyse in een mum van tijd op tafel. Bovendien werden pijnpunten duidelijk en direct besproken. Mooi om te zien hoe draagvlak voor de communicatieaanpak ontstaat, doordat de projectteamleden zelf onderdeel zijn van het proces. En laat dat nou net de bedoeling zijn van Factor C.

 

Door Factor C veranderen rollen in een organisatie. Niet in de laatste plaats die van de communicatieadviseur. In 2012 gaf Betteke van Ruler al aan dat communicatie niet langer het domein van communicatieadviseurs is. De hedendaagse rol van communicatieadviseurs is om organisaties communicatiever te maken. We communiceren niet alleen zelf, maar faciliteren en begeleiden anderen in een organisatie op het gebied van communicatie. Ik hoor van veel vakgenoten dat ze voor deze uitdaging staan. Geldt dat voor jou ook? Dan moet je mijn Factor C-bril zeker eens lenen!

 

Vooral de rol van Factor C-facilitator spreekt mij aan. Ik vind het een uitdaging om te bedenken welke werkvorm het meest geschikt is voor een groep. Je kunt Factor C op verschillende manieren toepassen. De een houdt van efficiënt schema’s invullen. De ander staat open voor rollenspellen of het houden van interviews op straat. De juiste keuze voor een werkvorm is belangrijk voor het resultaat van de bijeenkomst. Evenals goed omgaan met de groepsdynamiek tijdens een bijeenkomst.

 

Ben jij benieuwd of Factor C iets voor jouw organisatie is? Ben je op zoek naar een facilitator? Of wil je brainstormen over geschikte werkvormen voor jouw projectteam? Laat het ons weten. We hebben korte lijntjes met Carola de Vree van Publiec; Factor C'er van het eerste uur. Wie weet, kijk jij straks ook door een Factor C-bril.

 

Meer weten over Factor C? Bekijk de site van de Rijksoverheid.


0 Reacties

Plaats uw reactie