VPRA

Interne communicatie anno 2013

Onlangs is het trendonderzoek IC 2013 gepubliceerd. Belangrijkste bevinding is dat reorganisaties, bezuinigingen en veranderingen het vak geraakt hebben. Communicatie Magazine vroeg een panel van interne communicatieadviseurs van Achmea, Ernst & Young, Enexis en Involve te reageren op vijf stellingen over hoe de interne communicatie in hun organisaties ervoor staat. Hun reacties staan in het juli/augustus nummer van Communicatie Magazine. Wij legden de stellingen ook voor aan onze senior communicatieadviseur Mirjam de Jong.

  1. Het coachen van leidinggevenden vind ik een belangrijk onderdeel van mijn rol, maar de organisatie is daar nog niet aan toe.
    Eens. Juist leidinggevenden hebben een grote rol in het interne communicatieproces. Zij zijn degenen die met hun team moeten communiceren over ontwikkelingen. Wat betekent een verandering voor het team? Voor ieder persoonlijk? Waarover kun je meedenken? Het goed kunnen invullen van deze communicatieve rol wordt nog wel eens onderschat. Als adviseur kun je leidinggevenden hierop coachen, maar doorgaans is dat niet de eerste rol die gezien wordt voor een communicatieprofessional. Als je een leidinggevende coacht, moet je daar trouwens samen goede afspraken over maken. Als coach heb je immers een andere rol dan als adviseur, en het vraagt om een grotere vertrouwensband.
  2. Managers laten zich niet sturen op hun gedrag door de IC-prof.
    Oneens. Natuurlijk heeft ‘sturen’ te weinig eigenheid in zich: iedereen is anders en moet vooral zichzelf blijven. Maar op het moment dat je met managers daadwerkelijk in gesprek gaat over hun rol in de interne communicatie, zullen zij getriggerd worden door jouw inbreng, tools en kritische vragen. En zullen ze daar zeker hun profijt mee doen. Ook hier speelt vertrouwen een rol: dat moet je opbouwen.
  3. Iedereen communiceert. Dus de IC-afdeling moet ook iedereen ondersteunen in die rol.
    Eens. Hoewel ‘iedereen’ ondersteunen een utopie is. Maar je kunt wel de mogelijkheden en tools ontwikkelen zodat iedereen die dat wil, zijn of haar stem kan laten horen. Stimuleer interactie en juich transparantie toe. Alleen dan krijg je beweging in je organisatie en ontwikkel je samen beleid of een visie die door zoveel mogelijk mensen gedragen wordt. De IC-afdeling ondersteunt bij dit proces, zowel door advies als door het ontwikkelen van ondersteunende middelen.
  4. We zitten met de IC-afdeling op een plek waar we het verschil kunnen maken.
    Eens en oneens. In onze praktijk zien we alle varianten voorbij komen. Een plek dicht bij de directie is nodig om daadwerkelijk strategisch intern communicatieadvies te kunnen geven. Maar dat niet alleen, het ‘echte’ communiceren gebeurt bij het koffiezetapparaat of bij het halen van een frisse neus in de pauze. Ook daar moet je zijn als IC-professional. Pas als je goed weet wat er leeft, kun je een evenwichtig advies geven.
  5. Yammer effectief? Daar heb ik mijn twijfels over.
    Oneens. Natuurlijk verschilt het effect per organisatie. Bij een grotere organisatie zijn het meestal de usual suspects die Yammeren. En zou het goed zijn om te kijken of Yammer breder ingezet kan worden. Bij een kleinere organisatie als Lievens Communicatie werkt Yammer erg goed. Tips nodig voor je strategie? Een nieuwe pitch of een opdracht? Een interessant artikel over het communicatievak? Een persoonlijke anekdote? Nieuws over een van onze projecten? Iedereen, ook degenen die gedetacheerd zijn of thuiswerken, blijven via Yammer betrokken. We delen kennis en ervaringen en inspireren elkaar.

Wij zien in onze dagelijkse praktijk hoe goede interne communicatie het verschil kan maken. Juist in tijden van reorganisaties, bezuinigingen en veranderingen is het des te belangrijker IC op waarde te schatten en de faciliteiten ervoor in te richten. Alleen dan behoud of krijg je betrokken managers en medewerkers die weer kansen gaan creëren. En de buitenwereld? Die zal zo’n ontwikkeling zeker niet ontgaan: hernieuwing straalt ook naar buiten toe.


1 Reacties

  • Marie-Thérèse Cillekens -

    Na jarenlang werkzaam te zijn als (zelfstandig)communicatieadviseur valt mij op dat de vragen van nu precies dezelfde zijn als 25 jaar geleden. Hoe zou dat toch komen?
    Groet,
    MTCillekens

Plaats uw reactie