VPRA

Ik verbind mensen met elkaar

Leonie Haverkamp

Leonie Haverkamp

Medior communicatieadviseur

Dienstverlenend zijn, de wens van de klant voorop zetten en tevredenheid nastreven. Dat vind ik belangrijk. Zo geef je mensen een gevoel van vertrouwen. De klant is immers koning! Deze servicegerichte houding past bij mij. Ik krijg er energie van wanneer ik kan helpen met een goed advies of een effectief communicatiemiddel.

 

Ik kom uit een familie met allemaal dokters. Als vreemde eend in de bijt ging ik naar de Hoge Hotelschool in Maastricht. Het studeren beviel mij goed en ik besloot er nog een master Beleid, Communicatie en Organisatie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam aan vast te plakken. Mijn vriend Fabian woonde toen in Terneuzen, dus ik zocht een afstudeerstage in Zeeland. Ik kon terecht bij ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen. Na mijn afstuderen ging ik aan de slag in de arbeidsbemiddeling bij de overheid. Toen ik dit anderhalf jaar deed, stuitte ik op een tweet van collega Sander met de vraag ‘Word jij mijn nieuwe collega?’. Ik las de vacature die bij Lievens Communicatie openstond en was direct enthousiast. De volgende dag gooide ik mijn sollicitatiebrief in de brievenbus, en met positief resultaat.

 

De eerste jaren heb ik ervaring opgedaan in het schrijven van artikelen en het maken van bladen. Ik werkte aan de interne nieuwsbrief over veiligheid, gezondheid en milieu van Dow Benelux, het ledenmagazine van de regionale Rabobanken en het personeelsblad van Sas Glas. Ook was ik betrokken bij de communicatie rondom de bouw van de Sluiskiltunnel. Nu ben ik adviseur omgeving bij twee teams van Rijkswaterstaat die zich bezighouden met het onderhoud van de Zeeuwse vaarwegen. Deze functie heeft veel raakvlakken met het communicatievakgebied. Ik breng dagelijks mensen met elkaar in verbinding, breng issues in kaart, pak de communicatie met belanghebbenden op en vergader met aannemers over de stremmingen op het sluizencomplex. Het is een cliché, maar echt geen dag is hetzelfde.

 

Een vraag die wat mij betreft heel belangrijk is in ons vakgebied, is: waarom? Er worden veel communicatiemiddelen ontwikkeld en iedere organisatie ‘doet wat met communicatie’. Het is dus cruciaal om goed en creatief na te denken over de inzet van je communicatiemiddelen. Wanneer klanten naar mij toe komen met de vraag of ik een folder wil maken, vraag ik eerst waarom ze dat graag willen. Wat is het doel van de folder? Wie wil je bereiken? Soms komen we samen op een heel ander communicatiemiddel uit. Ik geef strategisch advies en help de klant vervolgens met de realisatie.

 

Samen met Fabian en ons zoontje Willem woon ik in Terneuzen. Ik ben graag in de buurt van familie en vrienden en geniet van de kleine dingen in het leven. Bijvoorbeeld thuis gezellig een bakje koffie drinken, een lekkere taart bakken of samen op de bank ‘Wie is de Mol?’ kijken. Ik ben diabetespatiënt en ben dan ook erg betrokken bij het Diabetes Fonds. Zo ben ik sinds juni 2014 collecteleider in de omgeving Terneuzen. Daar komen mijn communicatievaardigheden zeker van pas!


0 Reacties

Plaats uw reactie