VPRA

Hoera, Jouw Dow bestaat vijf jaar

Deze maand verschijnt de jubileumeditie van Jouw Dow, het personeelsblad van chemiereus Dow Benelux. Een gedrukt middel dat ondanks de digitalisering nog steeds erg goed gelezen en gewaardeerd wordt. Begin 2008 mocht Lievens Communicatie het eerste nummer ontwikkelen. Inmiddels maken we al vijf jaar een personeelsmagazine dat bindt en boeit.

 

Dow hecht veel waarde aan goede interne communicatie. Het is essentieel voor de mate waarin medewerkers zich geïnformeerd en betrokken voelen. Als vooruitstrevend bedrijf ging Dow vanaf 2003 al mee in de digitale ontwikkeling. De personeelskrant verdween en vrijwel alle interne communicatie verliep via het intranet. Maar wat bleek? Medewerkers wilden toch ook informatie 'in handen' hebben. Een blad met foto's om in te bladeren en over te praten. Bovendien bereikte Dow met het intranet niet alle doelgroepen. Oud-medewerkers, familieleden en relaties misten het contact. Dow besloot dan ook het gedrukte personeelsblad terug in het leven te roepen. Aan Lievens Communicatie de vraag dit te ontwikkelen.

 

Drie pijlers, zestien pagina’s

Vooraf maakten we een stevige bladformule op basis van gesprekken met Dow en de doelgroepen. Met Jouw Dow willen we een levendig, warm, menselijk en informatief blad neerzetten, dat vlot leest en toegankelijk is. Drie pijlers staan centraal: beleid en strategie, het dagelijkse werk op de diverse vestigingen en de mensen van en in de omgeving van Dow. De zestien pagina’s vullen we in met steeds wisselende verhalen en een aantal vaste rubrieken, zoals ‘De brandende vraag’, ‘Vertel het met foto’s’ en ‘Hoe was het vroeger, hoe is het nu?’. Uiteraard ontbreken de Personalia niet. En er wordt aan de internationale medewerkers gedacht. Op de achterkant van elk nummer staat de belangrijkste informatie uit het blad in het Engels. De medewerkers in Tertre (België) ontvangen het blad met een Frans inlegvel.

 

Feestje om te maken

De redactie, bestaande uit zes medewerkers uit verschillende hoeken van de organisatie, bepaalt de invulling en bewaakt het evenwicht tussen de verschillende onderwerpen. Lievens Communicatie maakt ook onderdeel uit van de redactie en is verantwoordelijk voor het hele productieproces. Communicatieadviseur Stefanie: “Al meer dan vier jaar ben ik betrokken bij de productie van Jouw Dow. Van het begeleiden van de redactievergadering tot het schrijven van de teksten en het coördineren van de fotografie, de vormgeving en het drukwerk. We blijven zoeken naar leuke invalshoeken voor artikelen, nieuwe rubrieken en spannende, menselijke, maar ook technische verhalen. Elk nummer is een feestje om te maken. Zeker omdat iedereen zo enthousiast is om mee te werken. Een operator komt buiten zijn dienst even op en neer voor een interview en ook drukbezette managers maken graag tijd vrij voor Jouw Dow.”


2 Reacties

  • Stefanie Fassaert -

    Beste Cees, die mogelijkheid is er niet. Jouw Dow is een personeelsblad van Dow waarin geen ruimte is voor advertenties.
  • Cees Cosijn -

    Is er een mogelijkheid om gericht te adverteren in jullie blad ?

Plaats uw reactie