VPRA

Gedrukt blad of online magazine?

In het voorjaarszonnetje buiten op het terras een tijdschrift lezen, heerlijk! Maar voor een digitaal magazine vol bewegende beelden en interactieve elementen is ook wat te zeggen natuurlijk… Zowel een gedrukt als een digitaal blad heeft voor- en nadelen. We hebben ze op een rij gezet, evenals tips om meer uit je (digitale) magazine te halen!

 

Voordelen geprint blad

  • Leest prettig: uit recent onderzoek blijkt dat tekst op papier nog altijd prettiger leest dan van een beeldscherm. Bovendien heb je een ontspannen leeshouding, achterover zittend op de bank.
  • Rustmoment: veel mensen nemen de tijd voor het lezen van een blad en zien het als een momentje voor zichzelf.
  • Schaduwlezers: gezinsleden, collega’s of bezoek zien het blad liggen en/of lezen mee. Goed voor de naamsbekendheid van een organisatie, bedrijf of merk.
  • Grote betrokkenheid: de abonnees verwachten elke periode een nieuwe uitgave, het is iets periodieks met vaak trouwe abonnees of lezers.
  • Bewaarfunctie: een blad of tijdschrift gooi je niet zo maar weg. Je leest het vaak niet in één keer uit, maar legt het even weg en leest later weer verder. Veel mensen bewaren bladen.
  • Veel pagina’s mogelijk: in een blad of tijdschrift kun je veel pagina’s gebruiken, omdat de lezer er vaker in leest en het tussendoor even weg kan leggen.
  • Makkelijk mee te nemen: een blad past in je tas en je kunt het overal mee naartoe nemen.
  • Mag ongevraagd in de brievenbus: een blad mag je (behalve bij een nee/nee-sticker) ongevraagd bij mensen in de bus doen. Zo kan je heel gericht je doelgroep bereiken.

 Nadelen geprint blad

  • Niet erg actueel: het drukproces en de verzending zorgen voor een lange doorlooptijd van het middel, waardoor je niet het laatste nieuws erin kwijt kunt en soms achter de feiten aanloopt.
  • Distributiekosten: het drukken en verzenden van een blad kost niet alleen tijd, maar ook geld.
  • Minder mogelijkheden voor multimedia: je kunt je papieren blad verrijken met koppelingen naar het internet, maar het gebruik hiervan is (nog) niet optimaal.

Voordelen online middel/magazine

  • Multimediaal en interactief: je kunt naast tekst en foto’s ook andere multimediale en interactieve elementen toevoegen.
  • Verdiepen/koppelingen maken: je kunt eenvoudig koppelingen (links) maken met andere artikelen binnen je online middel, of met andere webpagina’s of -sites.
  • Snel en eenvoudig te verspreiden: via e-mail of social media kun je het online middel eenvoudig en kosteloos verspreiden.
  • Geen distributiekosten: het middel hoeft niet gedrukt te worden en wordt gratis via internet verzonden.
  • Milieuvriendelijk: er worden geen bomen gekapt voor een online middel. Ook is geen transport nodig, dus minder CO2-uitstoot.
  • Gedrag meetbaar: via internet kun je snel en eenvoudig de statistieken inzien. Je weet daardoor precies wie wat heeft gelezen (of aangeklikt) en welke artikelen populair waren.

 Nadelen online middel/magazine

  • Verplicht zelf aanmelden: een online middel mag je niet ongevraagd naar mensen sturen als zij niet zijn geabonneerd. Dit abonneren vormt een extra drempel, waardoor het lastiger is om je doelgroep te bereiken.
  • Lagere attentiewaarde: een online middel heeft een lagere attentiewaarde, omdat het aantal mails, berichten en prikkels die je via internet binnenkrijgt, erg groot is. Je middel kan verdwijnen in de grote online berg met informatie.
  • Beperkt in omvang qua concentratie: een digitaal middel kan niet zo groot zijn in omvang (aantal informatie/pagina’s) als een geprint middel, omdat de concentratie van een lezer op een beeldscherm kleiner is. De leeshouding is actief (naar voren leunend) en die houdt de lezer minder lang vol.
  • Geringe bewaarfunctie: een online middel bewaren mensen doorgaans niet of nauwelijks. Mensen schonen hun mailbox regelmatig op. Iets wat gelezen is, gaat meestal meteen de ‘prullenbak’ in.

 

Haal meer uit papier
Als je ervoor kiest om een gedrukt blad uit te (blijven) brengen, denk dan eens aan de extra mogelijkheden die drukwerk biedt. Zoals het gebruik van verschillende of verrassende soorten papier. Er is van alles op de markt. Het tijdschrift Flow Magazine maakt hier gretig gebruik van. Dit blad, geschikt voor de echte ‘paper lover’, gebruikt in elk nummer allerlei papiersoorten, maar voegt ook regelmatig briefpapier, ansichtkaarten, kleurplaten en mini-boekjes toe. Het blad is zo populair dat het ook internationaal wordt uitgebracht.

 

Interactief en toch gedrukt
Je geeft je geprinte blad ook een extra dimensie door koppelingen te maken met het internet. QR-codes en Layar zijn hier goede voorbeelden van. Als je de codes scant met je smartphone kom je automatisch op de website terecht. Benieuwd hoe Layar werkt? Bekijk dan dit filmpje. In de praktijk blijkt het gebruik van dergelijke mogelijkheden tegen te vallen. Het wordt niet veel gebruikt, waarschijnlijk mede omdat veel websites niet responsive zijn en daardoor niet goed werken op een smartphone. IKEA kwam vorig jaar met een app waarmee lezers van de IKEA catalogus producten in hun eigen huis tot leven kunt brengen met augmented reality. Lees hier meer daarover.

 

Verrijk online middel/magazine
Besluit je een online middel of magazine te maken, doe het dan goed! Een aantal tips:

  • De inhoud van je online magazine kan hetzelfde zijn als een geprinte versie, maar de wijze waarop je informatie brengt verschilt wel degelijk. Gebruik minder tekst en plaats deze in smalle kolommen met veel kopjes en tussenkopjes. Dat leest het prettigst.
  • Maak een apart middel en zet geen vormgegeven PDF (ook geen bladerbare) online. Een online middel is niet hetzelfde als een geprint middel. Mensen lezen heel anders van een beeldscherm dan van papier.
  • Maak gebruik van de mogelijkheden die het internet biedt. Denk aan bewegende beelden, filmpjes, geluiden, muziek, foto’s, etc. Pas wel op dat het geen kermis wordt.
  • Zorg voor interactie. Door middel van een quiz of poll die lezers kunnen invullen, creëer je interactie. Daarnaast kun je interactiviteit mogelijk maken door lezers zelf op informatie te laten klikken. Of een infographic te tonen, waarbij de lezer kan inzoomen, draaien of iets in werking kan zetten.
  • Maak gebruik van doorklikmogelijkheden naar meer informatie binnen je magazine of artikelen of informatie op externe websites.
  • Voeg share-functies toe voor social media. Als lezers een bepaald artikel interessant vinden, willen ze dat graag delen via Facebook, Twitter of andere social media.
  • Bied eventueel bestelmogelijkheden aan. Wil je kleding of producten verkopen, dan kan de lezer die met één druk op de knop bestellen.

Geslaagde online magazine

De volgende online magazines maken gebruik van de extra mogelijkheden die het internet biedt. Blader er eens doorheen en doe inspiratie op!

Online en offline versterken elkaar

Het is niet meer zo dat je óf een offline middel óf een online middel kiest. Het is juist de combinatie die een merk sterk maakt. Kijk bijvoorbeeld naar LINDA. Het blad verschijnt periodiek. Het is echt een bewaarblad dat je makkelijk meeneemt en van voor naar achteren uitleest. De website wordt continu geactualiseerd. Je kunt er terecht voor het laatste nieuws, maar daarnaast heeft het ook een archieffunctie. Als je als lezer iets zoekt, kun je daar terecht. Ook biedt de site interactie- en transactiemogelijkheden. De Facebookpagina is daar weer een aanvulling op. Met Facebook bereikt LINDA. een gigantische groep (een soort ‘community’), waarmee ze heel snel nieuws kan delen en de dialoog kan aangaan. ‘Fans’ kunnen vragen stellen en berichten plaatsen. Je ziet deze combinatie van online en offline middelen steeds vaker, omdat het werkt!


0 Reacties

Plaats uw reactie