VPRA

Facebook van de toekomst

Stefanie  Fassaert

Stefanie Fassaert

Medior communicatieadviseur

Onlangs publiceerde ING de resultaten van een onderzoek naar het gebruik en de impact van social media. Wat blijkt? Het gebruik van social media stagneert en het gebruik van online media (nieuwssites, weblogs, fora en reviewsites) neemt zelfs af. Opvallend is dat Facebook nog steeds het meest gebruikte sociale medium is en als enige nog lichte groei vertoont. Zo’n drie jaar ben ik dagelijks (lees: heel de dag door) actief op Facebook. In het eerste jaar alleen op mijn privé-account, later ook voor Lievens Communicatie en opdrachtgevers. Hoewel Facebook nog veel gebruikt wordt, merk ik dat er van alles verandert.

 

Zo is het aantal statusupdates van (de meeste van) mijn vrienden de laatste tijd flink gedaald. Ze bekijken wel regelmatig hun nieuwsoverzicht, want ze ‘liken’ mijn berichten of reageren erop. Maar zelf posten ze steeds minder. Ik ook. En mijn collega’s ook. Zijn we Facebook-moe? Ik sta in mijn omgeving bekend als een fanatieke gebruiker, die veel updates plaatst en continu mijn nieuwsoverzicht checkt. Maar zelfs ík begin er soms genoeg van te krijgen om steeds foto’s te maken, leuke teksten te verzinnen, bij te houden wie erop reageert en weer een reactie terug te geven. Ik heb het idee dat berichten toch meer en meer een bepaalde nieuwswaarde moeten hebben; what’s in it for me?

 

Mijn vrienden en ik worden dan misschien wel minder actief, maar bedrijven zeker niet. Bijna elke organisatie heeft inmiddels wel een Facebookpagina en nodigt je uit fan te worden. Doordat je hun pagina’s gaat ‘liken’, stroomt je nieuwsoverzicht vol met commerciële berichten. Zo zie ik tegenwoordig vaker de nieuwste outfits van Stylefruits voorbij komen, dan de weekendplannen van vrienden. Is dat erg? Ik vind van niet. Helemaal niet zelfs. Facebook wordt zo voor mij steeds meer een gepersonaliseerd dagblad. Met alleen maar nieuws over mensen, merken, onderwerpen, artiesten en producten waarin ik geïnteresseerd ben.

 

Ik denk dan ook dat het gebruik van Facebook steeds meer verschuift van een social medium naar een ‘interest’ medium. Ik zie het ook gebeuren in mijn dagelijkse werk. De Facebookpagina van het project ‘reconstructie N61’ van Rijkswaterstaat die ik beheer, heeft veel volgers, en zeer actieve. En er komen er steeds meer bij. Waarom? De informatie die we geven over de wegwerkzaamheden is voor deze mensen van groot belang. Ze willen weten wat er bij hen voor de deur gaat gebeuren. Als je iets aanbiedt op Facebook dat mensen écht interesseert, zijn ze dus zeker actief.

 

Blijft Facebook interessant, is dan de vraag. Misschien zijn we er snel klaar mee als vrienden niets meer met ons delen. Of wordt het dan juist het ultieme ‘interest’ medium? Het zou kunnen! Maar het is ook mogelijk dat we genoeg krijgen van Facebook. Veel jongeren zijn al actiever op Pinterest en Instagram bijvoorbeeld. Gaat iedereen straks over of gaan we onze belevenissen op nog een andere manier delen? Ik ben benieuwd!


1 Reacties

  • Ciccio -

    Ook ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Het is duidelijke te merken dat 'Social' steeds meer verandert naar 'Interest'. Op dit moment betekent het dus dat 'we' interessante en relevante informatie moeten blijven delen. We moeten in beweging blijven en opletten wat onze doelgroep doet en hoe zij hierop reageren (of niet reageren). Alertheid en de doelgroep 'kennen' blijft uitermate belangrijk.

    Stefanie een erg leuke blog.

Plaats uw reactie