VPRA

Een groen hart

Wyanda Schop

Wyanda Schop

Senior communicatieadviseur

‘Koe koe-ie koe-ie koerrrrrrr’. Daar klinkt het zanggeluid van een wulp. Nee, ik loop niet buiten over de dijk, maar zit binnen in het kantoor van Rijkswaterstaat. Het geluid is de ringtone van de mobiele telefoon van een van mijn collega’s. Sinds anderhalf jaar werk ik bij Rijkswaterstaat aan twee natuurprojecten. Met 'natuurminded'-mensen om me heen met bijzondere ringtones. Ik ben als communicatieadviseur betrokken bij het opstellen van het Natura 2000-beheerplan voor de Deltawateren en de Voordelta. Twee prachtige gebieden in Zeeland, Zuid-Holland en een stukje Noord-Brabant.

 

Mijn betrokkenheid gaat ver; het zijn leuke projecten en ik heb een groen hart. Toen de collega met de wulp-ringtone mij vroeg om op een gure zaterdagochtend in maart mee te doen aan de actie Schone Schelde, twijfelde ik geen moment. Samen met mijn oudste dochter heb ik stukken touw, verpakkingsmateriaal, een leeggelopen ballon en veel plastic flessen, met een grijper in een afvalzak gestopt. Dat allemaal voor het goede doel: schone natuur, fijner voor vogels en prettig voor recreanten. Dat is ook precies wat Natura 2000 nastreeft. Een goede leefomgeving in stand houden, wat bijdraagt aan de natuur en tegelijk economische ontwikkeling mogelijk maken. De balans tussen natuurbescherming, beleving en gebruik.

 

Een van mijn Facebookvrienden vroeg mij laatst: “Wat is dat toch met al die natuurfilmpjes die je deelt en foto’s die je leuk vindt? Doe je nu iets met natuur?” Het valt dus op dat mijn toch al groene hart, nog groener is geworden. Ik ben actief op social media met het idee anderen bewust te maken van al het moois wat er om ons heen is én om mijn volgers te motiveren zich ook in te zetten. Fijn dat het wordt opgemerkt. Het is namelijk ook de communicatiestrategie die we toepassen voor de Natura 2000-projecten.

 

Om bekendheid te geven aan de gebieden en de regels die er gelden, schakelen we zogenaamde ambassadeurs in. Dat zijn terreinbeheerders, zoals Natuurmonumenten en de provinciale Landschappen, of individuele gebruikers en verenigingen als de Nederlandse Kitesurf Vereniging. Zij vertellen via hun eigen communicatiemiddelen het verhaal: wat mag wel en wat niet in de Natura 2000-gebieden en waarom niet. De strategie is daar zijn waar de doelgroep is. Wij leveren de input voor de boodschap. Dat delen, gaat onder andere via websites en social media. En ik doe mee!

 

Het goede voorbeeld geven helpt, vertelde Peter Smith van Stichting Klean tijdens de terugkoppeling van de Schone Schelde actie. Als een kwart van de Nederlanders elke dag één stuk zwerfvuil in de prullenbak gooit, zijn we binnen een week van ons bermafval af en blijft Nederland schoon. Hoe mooi is dat?! En zo simpel eigenlijk. De wereldbol van plastic flessen, die in Vlissingen op het Bellamypark stond en nu permanent bij Bio Base in Terneuzen staat, komt trouwens van zijn hand.

 

Waar je mee omgaat, word je mee besmet, zeggen ze weleens. Dat klopt in mijn geval. Wie had gedacht dat ik nog eens vrijwillig afval zou gaan verzamelen? Ik niet. Maar ik blijf het doen. Verder hoor ik als mijn telefoon gaat nog steeds het o zo relaxte ‘all I need’ van Air. En geen wulp, ondanks mijn steeds groener wordende hart.

 


0 Reacties

Plaats uw reactie