VPRA

De kracht van infographics

Een overzicht van dijkversterkingsprojecten, een systeem om mede-eigenaar te worden van een windcentrale, de technieken om land op te spuiten en Noorse stenen die gebruikt worden voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Ingewikkelde onderwerpen, die toch in één oogopslag duidelijk zijn dankzij goed geslaagde infographics.

 

Hapklaar

Dat is meteen het belangrijkste argument om als online of offline redacteur voor een infographic te kiezen. Even ter herinnering; een infographic is een grafische weergave van informatie in de vorm van grafieken, diagrammen en illustraties. Een infographic valt op, en in het ogenblik dat de lezer je pagina scant, komt de informatie meteen binnen. De radertjes gaan werken en mensen bekijken de afbeelding nog wat beter. Missie geslaagd: je hebt de aandacht, de informatie wordt verwerkt en beklijft meestal goed, omdat het in behapbare proporties wordt aangeboden.

 

Visueel ingestelde medemens

Mensen zijn meer en meer visueel ingesteld. Dat blijkt ook wel uit het feit dat sociale media met vooral visuele content steeds populairder worden, zoals Instagram en Pinterest. Met infographics bedien je de visuele medemens op zijn best. En uiteindelijk is vrijwel alle feitelijke informatie die je wilt overbrengen heel goed in een infographic te verwerken. Denk aan technische informatie, procedures en cijfers. Tijdlijnen en geografische informatie lenen zich eveneens goed voor infographics. De kaart die je als afbeelding ziet, is een mooi voorbeeld van het combineren van geografische, technische en procedurele informatie. Onze gedetacheerde collega’s bij projectbureau Zeeweringen ontwikkelden deze kaart in het kader van het vijftienjarig jubileum van het bureau.


0 Reacties

Plaats uw reactie