VPRA

Communiceer met kleur

Geraldine Wijffels

Geraldine Wijffels

Medior communicatieadviseur

In mijn knalroze handtas zoek ik naar mijn zachtroze lippenstift. Om vervolgens op mijn iPad, uiteraard in roze omslag, Pinterest door te bladeren op zoek naar vrolijke roze pins voor mijn gezellige ‘Pink Inspiration’ board. Ik ben gek op roze. Wat zegt dat over mij? Roze staat voor liefde, zacht, kalmerend, humor, vriendschap en trouw. Dat klopt best goed. Belangrijker: ik word gewoon heel vrolijk van roze!

 

Iedere kleur geeft ons een ander gevoel. Rustig word je bijvoorbeeld van blauw en actief van rood en oranje. Kleur stimuleert alle zintuigen en trekt de aandacht. Een zwart-witte website, folder of advertentie valt minder op en komt saai over. Een nieuwe huisstijl zonder kleur, dat bedenkt toch niemand? De techniek nodigt ook uit om nog meer kleur te gebruiken. We krijgen steeds betere beeldschermen en televisies waardoor kleur nog beter uitkomt. En ook de nieuwste drukmethodes maken de wereld van print nog kleurrijker. Een frisse, kleurige cover op een magazine nodigt sneller uit om te lezen dan zijn kleurloze variant. Uit onderzoek blijkt dat elke communicatie-uiting in kleur beter wordt gelezen, de informatie sneller wordt opgenomen en ook beter onthouden.

 

Net zo belangrijk is natuurlijk dat je boodschap qua inhoud past bij de doelgroep. Met diverse kleurenmethodes kan je jezelf en je bedrijf beter leren kennen. Bijvoorbeeld het kleurendenken van Twijnstra&Gudde. Bij deze methode staan vijf kleuren voor een bepaalde manier van denken over verandering. De kleuren helpen bij het kiezen van de meest kansrijke veranderaanpak in een organisatie. Een aantal jaar geleden hebben we deze test gedaan met Lievens Communicatie. Het helpt je je eigen kleur te vinden én die van je gesprekspartners. Waardoor je weet hoe je die het beste kan benaderen. Collega’s Sander en Stefanie hebben laatst de workshop kleuren in persoonlijkheidsstijlen van Floor de Ruyter van de Transformatiegroep gevolgd. Ook deze methode met zeven kleuren geeft je meer inzicht in je eigen sterke kanten. De methode laat ook zien welke kleur je doelgroep heeft en hoe je je communicatie daar het beste op kan afstemmen.

 

In tijden van crisis kiezen mensen nog sterker voor kleur. Kijk maar naar het modebeeld. Met een passende kleur kan je je onderscheiden en de aandacht trekken. Redenen genoeg om te communiceren met kleur! Ik blijf bij roze ;-).

 

De associaties met kleuren:

  • Rood staat voor energie, gevaar, liefde, passie, warmte, kracht, verlangen, risico, agressie en snelheid.
  • Oranje wordt geassocieerd met actie, jong, enthousiasme, vrolijkheid, vriendelijk, creativiteit, succes, gezondheid en onafhankelijkheid.
  • Geel is vol vreugde, intelligentie, licht, logica, samenwerking, vrolijkheid, optimisme, nieuwsgierigheid, humor en hoop.
  • Blauw heeft de kernwoorden: vertrouwen, helder, status, veiligheid, vrijheid, toewijding, koel, stabiel, inspiratie en vriendschap.
  • Groen staat voor welzijn, natuur, hoop, groei, welvaart, rust, geluk, bezinning, evenwicht en vrede.
  • Bruin is mannelijk, stabiel en gewichtig en staat voor comfort, geloofwaardig, eenvoud, duurzaamheid, gul, bruikbaar en krachtig.
  • Paars heeft associatie met koninklijk, krachtig, rijk, verfijnd, mysterieus, zelfvertrouwen, ambitie, wijsheid, rijkdom en elegantie.
  • Roze staat voor liefde, humor, vriendschap, trouw, vrouwelijkheid, waarheid, passie, zorg, zoetheid en vertrouwen.
  • Grijs staat voor veilig, betrouwbaar, rustig, praktisch, saai, duurzaam, kwalitatief, zakelijk, industrieel en modern.
  • Zwart staat voor macht, stijlvol, kwaliteit, sterk, rijkdom, verdriet, woede, formeel, klassiek en prestige.
  • Wit wordt geassocieerd met vrede, spiritualiteit, zuiver, onschuld, steriel, eerlijkheid, veilig, positief, innovatief en positief.

0 Reacties

Plaats uw reactie