VPRA

10 tips voor succesvolle inzet van digital storytelling

Hoe vertel je via digitale media het verhaal van je organisatie en zorg je ervoor dat het mensen aanspreekt? Hoe kan online storytelling structureel onderdeel worden van de strategie van een organisatie? En welke storytelling-verschijningsvormen en online kanalen slaan het beste aan? Meike Coppoolse, student aan de HZ University of Applied Sciences, deed bij ons haar afstudeeronderzoek naar digital storytelling. Ze formuleerde 10 tips om digital storytelling tot een succes te maken.

 

1. Gebruik echte verhalen

Laat stakeholders, zoals medewerkers en cliënten, authentieke verhalen vertellen over hun ervaringen met de organisatie. Deze verhalen spreken aan omdat ze herkenbaar zijn en emoties oproepen. SVRZ zet bijvoorbeeld via filmpjes verhalen van medewerkers in om te laten zien hoe zij het vinden om bij SVRZ te werken. Bekijk hier een voorbeeld.

 

2. Zorg voor een gevarieerde mix verhalen

Zet een gevarieerde mix van verhalen in. NPR Digital Services formuleerde negen soorten verhalen die voor online binding zorgen. Drie varianten:

  • Place Explainers: Geef als organisatie een kijkje achter de schermen. Laat zien wat je doet of maakt, hoe dat in zijn werk gaat en waar je voor staat.
  • Curiosity Stimulators: Verdiep je in de interesses van je stakeholders en onderzoek wat zij nog willen weten over de organisatie. Zoek en deel verhalen die aan die interesses appelleren. Hiermee maak je de doelgroep nieuwsgierig en willen ze meer weten.
  • Crowd Pleasers: Mensen vertellen graag waar ze trots op zijn en zich persoonlijk bij betrokken voelen. Deze verhalen zijn bij uitstek geschikt om successen van een organisatie te delen.

3. Post veel visuele content

Zet bij verhalen veel afbeeldingen, foto’s en video’s in, gevolgd door animaties en tekst. De kracht van visuele content is dat het verhaal dat je wilt vertellen snel helder is. De LEGO-Story is een sterk voorbeeld van een visuele corporate story.

 

4. Wissel informatie af met humor

Juist door informatie over een issue te combineren met een vleugje humor, krijgt het verhaal extra impact en is het gemakkelijker een probleem aan de orde te stellen. Daar zijn volop grappige voorbeelden van, bekijk er hier één.

 

5. Focus op social media en de corporate website

Wil je de interesse wekken van potentiele medewerkers? Deel dan verhalen via de corporate website en social media. Dat zijn de kanalen die mensen het vaakst gebruiken voor informatie over een potentiele werkgever. Facebook, LinkedIn en vacaturesites scoren het hoogst als online media.

 

6. Zorg voor goede SEO

Verhalen moeten wel gevonden worden. Zorg daarom voor een goede vindbaarheid binnen zoekmachines zoals Google met Search Engine Optimization. Plaats ook verhalen op een Google+ account, het eigen sociale netwerk van Google. Omdat Google deze content snel opneemt, worden verhalen sneller gevonden.

 

7. Creëer mobielvriendelijke verhalen

Maak alle verhaalvormen mobielvriendelijk, want veel mensen gebruiken een mobiele telefoon om online te gaan. Bij lange lappen tekst of een niet-werkende video of game haken veel mensen af.

 

8. Plaats verhalen op het juiste tijdstip

Wil je de volle aandacht voor je verhaal? Post dan de content vroeg in de ochtend of juist aan het einde van de middag. Op deze tijdstippen zijn mensen het meest actief online. Bekijk hier de gunstigste tijden om verhalen online te zetten.

 

9. Post met regelmaat verhalen

Een verhaallijn over een langere periode uitzetten? Zet dan minimaal wekelijks een nieuw verhaal online.

 

10. Focus op word of mouth

Ga in dialoog met de doelgroep, zoek de interactie op en reageer op berichten. Dit creëert betrokkenheid van die doelgroep bij jouw organisatie. Doe dat aan de hand van verhalen via social media, guerrilla-acties, blogs en one-to-one acties. Plus je kunt als organisatie direct inspelen op negatieve word of mouth. Bekijk eens dit voorbeeld.

 

Werkgeversimago SVRZ

Meike focuste zich in haar onderzoek op de rol van digital storytelling bij het uitdragen van de identiteit en het versterken van het werkgeversimago van zorgorganisatie SVRZ. Dit onderzoek voerde ze uit onder Zeeuwse zorg- en welzijnsstudenten op mbo- en hbo-niveau die kunnen kiezen voor de ouderenzorg. Meike: “Het online delen van verhalen doet echt iets met studenten: het blijkt dat het beeld van of gevoel over SVRZ dat zij vooraf hadden, beïnvloed werd na het zien van online stories.”

 

Wil je meer weten over Meike’s onderzoek of over de inzet van digital storytelling? Reageer dan op dit bericht of stuur een email naar: info@lievenscommunicatie.nl.


2 Reacties

  • Margriet -

    Goed verhaal. Zeer bruikbaar voor mij als tekstschrijver..
  • Mariska -

    Bruikbare tips, ik mis alleen het taggen van de corporate story op YouTube.

Plaats uw reactie